- Score redactie 12.92 /20
De Space Star maakt zich sterk tot het B-segment te behoren (dat van de veelzijdige stadsauto's), maar door zijn ontwerp en zijn formaat past hij eerder in het A-segment (dat van de kleine stadsauto's). Het nieuwe model is namelijk 23 centimeter korter dan de vroegere vijfdeurs-Colt. Mitsubishi heeft het over een terugkeer naar de roots van het B-segment, ons lijkt het eerder te gaan om een verdoken duik in het A-segment... Met zijn lengte van 3,71 meter zit de Space Star tenslotte dichter in de buurt van een Fiat Panda (3,65 meter) dan van een Volkswagen Polo (3,97 meter) of Renault Clio (4,06 meter). Onder zijn koetswerk introduceert de kleine Japanner een nagelnieuw platform, dat intern 'Global Small' wordt genoemd. Bij de ontwikkeling van de Space Star was een van de prioriteiten van de ingenieurs het gewicht zoveel mogelijk te verlagen en tegelijk de kosten te drukken. Om die laatste reden was een beroep doen op edele materialen, zoals aluminium, geen optie. De koetswerkstructuur is dan ook vervaardigd van staal, maar op strategische plaatsen werd wel gekozen voor staal met een hoge trekvastheid. Daardoor, en als gevolg van de compactere afmetingen van het model, kon op de koetswerkstructuur 40 kilo worden bespaard in vergelijking met de Colt. Maar ook het onderstel is 40 kilo lichter, terwijl nog eens evenveel werd gewonnen bij de aandrijfgehelen. Dat komt neer op een totale gewichtsbesparing van 120 kilo in vergelijking met de Colt. In tegenstelling tot de vroegere (Europese) Colts wordt het nieuwe model niet meer in Nederland gebouwd, maar uitsluitend in Thailand.
- Erg ruivoor een kleine stadsauto
- Wendbaarheid in de stad, draaicirkel
- Lichte en erg zuinige auto
- Erg rijkelijke standaarduitrusting (1.2)
- Levendige en muzikale motor
- Hoge basisprijs, geen instapversie voor 1.2
- Hernemingen (lange versnellingen)
- Geluiddemping
- Weinig communicatief stuur
- Banale look
- Niet in diepte verstelbaar stuur
In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Space Star