- Score redactie 14.90 /20
De Leaf werd van meet af aan ontworpen als elektrisch voertuig en rust dan ook op een specifiek platform. Daardoor konden de 48 Li-ionbatterijmodules perfect geïntegreerd worden onder de vloer, in het midden van de wagen. De massa is dus evenwichtig verspreid, met de motor in langsrichting voorin. De lithium-ionbatterijmodules worden gefabriceerd bij Automotive Energy Supply Corporation (AESC, een joint venture tussen Nissan en NEC) in het Japanse Zama, vanwaar ze per boot getransporteerd worden naar de Nissan-fabriek. De Leaf wordt gebouwd in de Japanse fabriek van Oppama, aan de zijde van de Juke en de Cube. In de toekomst zullen ook in de fabrieken van Smyrna (Tennessee, Verenigde Staten) en Sunderland (in het Verenigd Koninkrijk) elektrische Nissans worden gebouwd. De productie wordt er respectievelijk eind 2012 en begin 2013 opgestart.
Rijgedrag: 172/200
In deze voertuigcategorie biedt geen enkele rivaal zoveel souplesse en gewilligheid en is de Leaf dus heer en meester wat rijcomfort betreft. Ook de afwezigheid van een versnellingsbak doet zijn duit in het zakje: van koppelonderbrekingen en schokken is geen sprake, terwijl de stilte in het interieur ronduit indrukwekkend is. De goed geijkte en geleidelijk afnemende stuurbekrachtiging blijft erg kunstmatig aanvoelen en smoort elke feedback in de kiem.
Veiligheid: 157/200
De EuroNCAP-tests bewijzen dat de Leaf erg veilig is bij een aanrijding. Het remsysteem is krachtig, maar de energieregeneratie tijdens het vertragen maakt de dosering er niet gemakkelijker op. Dat kan echter eenvoudig gecorrigeerd worden door een beetje te oefenen met de rechtervoet. Dankzij zijn centraal ingebouwde batterijmodules geeft de Leaf blijk van een erg evenwichtig rijgedrag. Ondanks het stevige koppel blijft de grip gevrijwaard, ook op vochtige ondergrond.
Comfort: 151/200
De opvallend comfortabele ophanging filtert en absorbeert goed. Binnenin heerst een bijna totale stilte, behalve bij hogere snelheden. Dan steken wind- en rolgeluiden de kop op, maar storend wordt dat nooit. De (te) hoge zit en de niet in de diepte verstelbare stuurkolom resulteren in een matige rijhouding. Het dashboard is erg helder ingericht en de multimedia- interface laat zich heel intuïtief bedienen. Achterin is het ruim zitten, maar je kunt je voeten niet kwijt onder de voorstoelen.
Functionaliteit: 142/200
De Leaf is vlot toegankelijk en het zicht rondom vergelijkbaar met dat in andere voertuigen in dit segment, maar de Leaf is standaard uitgerust met een achteruitrijcamera en ledverlichting. Aan uitrusting en opbergruimtes geen gebrek. Sommige materialen ogen een beetje cheap (vooral het tapijt), maar de afwerking is verzorgd. Een kofferinhoud van 330 liter is behoorlijk en door de achterbankleuning neer te klappen ontstaat een vlakke laadvloer.
Budget: 123/200
Om meer dan 150 kilometer af te leggen met een volle batterij moet je bijzondere inspanningen leveren en sterk anticiperen. Snelwegen zijn te mijden. Zoals steeds bij Nissan bedraagt de algemene waarborg drie jaar, terwijl de elektrische onderdelen twee jaar extra gedekt zijn. Er is ook pechverhelping wanneer je met een lege batterij strandt. Los van de premies is de prijs gepeperd, maar de onderhoudsbeurten zouden goedkoop moeten zijn. De restwaarde is een vraagteken.
Besluit: 745/1000
Het valt niet te ontkennen: geen enkele wagen met verbrandingsmotor met gelijkaardige koppel- en vermogenkenmerken kan op tegen de Leaf wat souplesse en gewilligheid betreft, en al helemaal niet qua geluidsproductie, trillingen en (vooral) emissie. Dankzij het functionele en ruime interieur (waarin vier volwassenen en een kind kunnen plaatsnemen) met zijn goede afwerkingskwaliteit en riante uitrusting mag de Leaf zich een waardige compacte gezinswagen noemen. Zoals verwacht blijven zijn (nog te beperkte) rijbereik en het daaruit voortvloeiende gebrek aan polyvalentie zijn voornaamste minpunten. In afwachting van de toekomstige batterijontwikkelingen zou Nissan hier gedeeltelijk een mouw aan kunnen passen door elke nieuwe bestuurder een ecodriving-opleiding aan te bieden en hem tips en tricks mee te geven voor een optimaal gebruik van een elektrisch voertuig. En dan is er natuurlijk de prijs. Haast 37.000 euro (premies niet verrekend) voor een auto van dit formaat, dat is toch een behoorlijke smak geld. De gebruiker van een 100 procent elektrisch voertuig heeft gelukkig recht op een belastingaftrek die overeenstemt met 30 procent van de aankoopprijs (geplafonneerd op 9.190 euro). Een mooi begin.
- Aangename motor
- Erg comfortabele ophanging
- Stilte tijdens het rijden
- Volwaardige interieur- en kofferruimte
- Volledige standaard uitrusting
- Geen uitstoot tijdens gebruik
- Nog te beperkt rijbereik
- Gepeperd prijskaartje
- Stuurinrichting kan beter
- Kwaliteit van sommigen materialen
- Nog te weinig laadpalen
- Geen echte voetuitsparingen achterin
In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf