In het kort
-
Wegligging
In deze voertuigcategorie biedt geen enkele rivaal zoveel souplesse en gewilligheid en is de Leaf dus heer en meester wat rijcomfort betreft. Ook de afwezigheid van een versnellingsbak doet zijn duit in het zakje: van koppelonderbrekingen en schokken is geen sprake, terwijl de stilte in het interieur ronduit indrukwekkend is. De goed geijkte en geleidelijk afnemende stuurbekrachtiging blijft erg kunstmatig aanvoelen en smoort elke feedback in de kiem.
-
Veiligheid
De EuroNCAP-tests bewijzen dat de Leaf erg veilig is bij een aanrijding. Het remsysteem is krachtig, maar de energieregeneratie tijdens het vertragen maakt de dosering er niet gemakkelijker op. Dat kan echter eenvoudig gecorrigeerd worden door een beetje te oefenen met de rechtervoet. Dankzij zijn centraal ingebouwde batterijmodules geeft de Leaf blijk van een erg evenwichtig rijgedrag. Ondanks het stevige koppel blijft de grip gevrijwaard, ook op vochtige ondergrond.
-
Comfort
De opvallend comfortabele ophanging filtert en absorbeert goed. Binnenin heerst een bijna totale stilte, behalve bij hogere snelheden. Dan steken winden rolgeluiden de kop op, maar storend wordt dat nooit. De (te) hoge zit en de niet in de diepte verstelbare stuurkolom resulteren in een matige rijhouding. Het dashboard is erg helder ingericht en de multimedia-interface laat zich heel intuïtief bedienen. Achterin is het ruim zitten, maar je kunt je voeten niet kwijt onder de voorstoelen.
-
Praktische kant
De Leaf is vlot toegankelijk en het zicht rondom vergelijkbaar met dat in andere voertuigen in dit segment, maar de Leaf is standaard uitgerust met een achteruitrijcamera en ledverlichting. Aan uitrusting en opbergruimtes geen gebrek. Sommige materialen ogen een beetje cheap (vooral het tapijt), maar de afwerking is verzorgd. Een kofferinhoud van 330 liter is behoorlijk en door de achterbankleuning neer te klappen ontstaat een vlakke laadvloer.
-
Budget
Om meer dan 150 kilometer af te leggen met een volle batterij moet je bijzondere inspanningen leveren en sterk anticiperen. Snelwegen zijn te mijden. Zoals steeds bij Nissan bedraagt de algemene waarborg drie jaar, terwijl de elektrische onderdelen twee jaar extra gedekt zijn. Er is ook pechverhelping wanneer je met een lege batterij strandt. Los van de premies is de prijs gepeperd, maar de onderhoudsbeurten zouden goedkoop moeten zijn. De restwaarde is een vraagteken.
Het valt niet te ontkennen: geen enkele wagen met verbrandingsmotor met gelijkaardige koppelen vermogenkenmerken kan op tegen de Leaf wat souplesse en gewilligheid betreft, en al helemaal niet qua geluidsproductie, trillingen en (vooral) emissie. Dankzij het functionele en ruime interieur (waarin vier volwassenen en een kind kunnen plaatsnemen) met zijn goede afwerkingskwaliteit en riante uitrusting mag de Leaf zich een waardige compacte gezinswagen noemen. Zoals verwacht blijven zijn (nog te beperkte) rijbereik en het daaruit voortvloeiende gebrek aan polyvalentie zijn voornaamste minpunten. In afwachting van de toekomstige batterijontwikkelingen zou Nissan hier gedeeltelijk een mouw aan kunnen passen door elke nieuwe bestuurder een ecodriving-opleiding aan te bieden en hem tips en tricks mee te geven voor een optimaal gebruik van een elektrisch voertuig. En dan is er natuurlijk de prijs. Haast 37.000 euro (premies niet verrekend) voor een auto van dit formaat, dat is toch een behoorlijke smak geld. De gebruiker van een 100 procent elektrisch voertuig heeft gelukkig recht op een belastingaftrek die overeenstemt met 30 procent van de aankoopprijs (geplafonneerd op 9.190 euro). Een mooi begin.