- Score redactie 14.48 /20
Doordat de Qashqai voor Nissan van strategisch belang is, kon er geen sprake zijn van een gedaanteverwisseling. Of toch geen al te ingrijpende, om de trouwe klanten niet te choqueren. Dat verklaart de stilistische overeenkomsten tussen beide generaties, al moeten we wel toegeven dat de Qashqai 2014 door zijn andere proporties beter op de weg lijkt te staan en verleidelijker oogt. Anderzijds is de belangrijkste evolutie niet zichtbaar: de Qashqai gebruikt namelijk als eerste in de groep Renault-Nissan de gloednieuwe CMF-architectuur (Common Module Family), die we tegen 2020 onder 14 nieuwe modellen van de alliantie zullen terugvinden. Naast een financiële besparing levert deze nieuwe architectuur ook nog eens een gewichtsbesparing op. De basisstructuur is namelijk 90 kilo lichter dan het oude platform, waardoor het totaalgewicht van het model, rekening houdend met de toegenomen comfortuitrusting, met 40 kilo daalt. Op papier heeft de nieuwe Qashqai nagenoeg dezelfde proporties als zijn voorganger. De groei in de lengte is verwaarloosbaar (+5 centimeter, ten voordele van de koffer, die afhankelijk van de configuratie 22 tot 29 liter ruimer wordt), net zoals die in de breedte (+ 2 centimeter). In de hoogte verliest het model daarentegen 1,5 centimeter, met het oog op een betere stroomlijn en een lager verbruik. Het motoraanbod werd gewoon overgenomen, behalve dan op benzinevlak, waar Nissan de downsizingtrend volgt.
- Hogere positionering dan voorganger
- Aangename en krachtige motor
- Geluiddemping en werkingscomfort
- Algemeen rijplezier
- Bijdetijdse veiligheidsuitrusting
- Afwerkingskwaliteit, standaarduitrusting
- Zicht schuin achteruit
- Onvoldoende centrerend stuur
- Middelmatige interieur- en kofferruimte
- Weinig bijzondere moduleerbaarheid
- Kwaliteit Bluetooth-verbinding
- Beperkend optiebeleid
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai