In het kort
-
Techniek
De 1.6 dCi 130 is nog altijd een juweeltje. De viercilinder-zelfontbrander is opvallend alert en is op alle momenten je bondgenoot, want hij is tegelijk soepel, lineair, krachtig en discreet. En hij laat zich des te meer smaken omdat hij ook in alle omstandigheden zuinig kan blijven. De manuele versnellingsbak met zes verhoudingen vertoont een oordeelkundige spreiding en kan als optie worden ingeruild voor een nieuwe CVToverbrenging.
-
Wegligging
De stuurinrichting is nog steeds elektrisch bekrachtigd, maar het geheel won aan feedback en (een beetje) aan precisie. Je kunt het ook instellen afhankelijk van je humeur: Comfort voor alledag, Sport voor een meer speelse rijstijl. Het rijgedrag van de Qashqai blijft dat van een brave gezinsauto: degelijk, maar weinig geneigd tot zijsprongen. Dat is echter goed zo en het weerhoudt de Japanse SUV er trouwens niet van om erg plezierig te rijden.
-
Veiligheid
De Qashqai kan rekenen op het beste op veiligheidsvlak. Voor 600 euro (standaard vanaf de Connect Edition) biedt het Safety Shield een verkeersbordherkenning, een automatische remfunctie, een spoorassistent en 'intelligent' grootlicht. De Tekna doet er nog een schepje bovenop, met dodehoeksensoren, detectie van bewegende voorwerpen en vermoeidheidsdetectie. Vreemd genoeg staat een adaptieve snelheidsregelaar niet op het programma voor de Qashqai.
-
Comfort
De ophanging is minder slap dan voordien en biedt een uitstekend comfort. Ook trillingen worden goed onderdrukt. De hertekende stoelen ondersteunen goed. De ergonomie is doorgaans goed, al moet je naar bepaalde knoppen nog gaan zoeken onder het stuurwiel. De achterbank is comfortabel voor twee, maar een derde passagier achterin meenemen is moeilijker, als gevolg van de middentunnel. De automatische airco met twee zones is standaard vanaf het instapniveau van de 1.6 dCi.
-
Praktische kant
Qua functionaliteit stelt de Qashqai een beetje teleur, zeker omdat hij een nieuwe modulaire architectuur inwijdt. De koffer gaat er wel met 30 liter op vooruit, maar is onregelmatig gevormd zonder de dubbele laadvloer, die een vlakke bodem mogelijk maakt. En het wordt niet beter wanneer je die op zijn plaats laat, want dan wordt de hoogte in de koffer stevig beperkt. We hadden beter verwacht van een merk dat nauw verbonden is met Renault, dat op dit vlak geen ideeën tekortkomt.
-
Budget
De prijs nam met gemiddeld 4 procent toe, een klassieke stijging voor een modelwissel van deze omvang. De Qashqai is dan ook op veel vlakken verbeterd. De prijs is dus perfect competitief als je rekening houdt met het optiebeleid van Nissan, dat je verplicht om hogere uitrustingsniveaus te bestellen om meer comfort of veiligheid te verkrijgen. De garantie geldt drie jaar of 100.000 kilometer. Dat is minder dan bij de Koreanen, maar meer dan bij de Europese merken.
De eerste Qashqai was nog een timide baanbreker in 2007, maar hij ruimt vandaag baan voor een opvolger die niet bang meer is om zijn plaats op te eisen en die ook alles in huis heeft om zijn ambities waar te maken. Hoewel hij qua basisfilosofie niet verandert - in tegenstelling tot op technisch vlak - legt hij de lat hoger op alle vlakken (comfort, rijplezier, veiligheid, afwerking, design en uitrusting). Al bij al een logische evolutie, maar het mooiste is nog dat het prijskaartje er weinig door wordt beïnvloed. Het enige minpunt in deze grotendeels positieve balans: qua binnenruimte en moduleerbaarheid had de vooruitgang wat groter mogen zijn, zeker met deze nieuwe CMF-architectuur. Dat neemt echter niet weg dat Nissan hier een echte krachttoer heeft neergezet, vooral met deze 1.6 dCi, die van deze Qashqai ongetwijfeld de meest homogene en aangename van de familie maakt.