Detailtests / Opel Astra GTC 1.6T
De nieuwe Astra GTC is veel meer dan gewoon een driedeursversie van de berline. Hij pakt niet alleen uit met een sportieve en verleidelijke look, maar ook met een specifiek, geëvolueerd onderstel.
- Score redactie 13.00 /20
Terwijl de eerste GTC het platform van de vijfdeurs-Astra van toen ongewijzigd overnam, heeft deze generatie recht op enkele evoluties. Te beginnen met de voorwielophanging, die geïnspireerd is op die van de Insignia OPC. Deze architectuur werd Hi-PerStrut gedoopt en is vergelijkbaar met het principe van de losgekoppelde fusee van de Renault Mégane RS. Achteraan bleef de torsieas die wordt afgeremd door een Watt-parallellogram, gewoon behouden. Daarentegen werd de wielbasis met 1 centimeter verlengd, terwijl de spoorbreedtes vooraan met 4 en achteraan met 3 centimeter groeiden. De bodemvrijheid nam met 1,5 centimeter af, terwijl de standaardbanden een maatje groter zijn (215/50 R17 tegenover 205/60 R16).
- Zit- en ophangingscomfort
- Veilig en homogeen weggedrag
- Ideale rijhouding
- Volledige standaarduitrusting
- Uitrustingsmogelijkheden van hoger segment
- Verzorgde en aantrekkelijke look
- Overdreven lang gespreide versnellingsbak
- Teleurstellende verhouding prestaties-verbruik
- Zicht rondom (vooral schuin achteruit)
- Toegang en moduleerbaarheid koffer
- Versnellingsbakbediening (grote schakelwegen)
- Oncomfortabele achterbank
In dit artikel : Opel, Opel Astra
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands