Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Astra GTC 1.6T

In het kort

  • Techniek

    Op papier heeft de 1.6 T (180 pk en 230) voldoende in huis om aantrekkelijk te zijn. Alleen is hij gekoppeld aan een versnellingsbak met zes te lang gespreide verhoudingen. Deze maatregel, bedoeld om te voldoen aan de steeds strenger wordende uitstootnormen, drukt elke sportieve aspiratie de kop in. Paradoxaal genoeg blijkt de 1.6 echter helemaal niet zo zuinig, gezien ons testgemiddelde van 11,5 l/100 km. Dat kan beter, gelet op de eveneens teleurstellende prestaties.

  • Wegligging

    In vergelijking met de vijfdeurs-Astra pakt de GTC uit met een volledig nieuwe vooras. De zogenaamde Hi-PerStrut-ophanging maakt de voortrein snediger en verbetert de trekkracht in bochten. Dat komt ook de stuurinrichting ten goede, die aan nauwkeurigheid wint en minder last heeft van koppelreacties. En door zijn verminderde bodemvrijheid is de GTC minder onderhevig aan rolneigingen, terwijl de remmen wat efficiënter zijn als gevolg van schijven met een grotere diameter.

  • Veiligheid

    Bij een aanrijding is de GTC vriendelijker voor voetgangers dan de berline. Wel is het zicht rondom minder goed, vooral schuin naar achteren, als gevolg van zijn coupélijn. De middelste hoofdsteun achterin wordt enkel als optie gemonteerd (35 euro), maar aangezien de auto gehomologeerd is om tot vijf inzittenden te vervoeren, had die best standaard mogen zijn. De xenonkoplampen, die bovendien een adaptieve lichtbundel hebben, bieden een uitstekende verlichting.

  • Comfort

    Ondanks zijn 'coupé'-roeping blijkt de GTC in alle omstandigheden comfortabel. Onze testauto was weliswaar uitgerust met de gestuurde ophanging, maar hij beschikte ook over velgen van 19 duim. De rijhouding is onberispelijk, net als het comfort van de (optionele) ergonomische stoelen. Jammer dat er minder aandacht werd geschonken aan de achterbank, maar aan ruimte is er geen gebrek. Nog een minpuntje is dat de ventilatie het wat moeilijk heeft om de ruiten te ontwasemen.

  • Praktische kant

    Dat de GTC een driedeurs is, bemoeilijkt de instap naar de achterste plaatsen, maar het blijft aanvaardbaar voor de categorie. De kwaliteitsindruk binnenin is goed, ondanks harde materialen. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende en ze zijn ook doordacht. De middenconsole, die bezaaid is met bedieningsknoppen (vaak dubbelop), is voor herziening vatbaar. Ten slotte is de koffer even groot als die van de berline, maar hij is wel moeilijker toegankelijk als gevolg van de erg hoge laaddrempel.

  • Budget

    De Astra GTC is standaard goed uitgerust, maar er zijn nog een hele reeks opties die de prijs de hoogte in kunnen jagen. Aan de meeste hangt een democratisch prijskaartje, maar sommige zijn behoorlijk duur. Andere, die gewoonlijk zijn voorbehouden aan modellen uit een segment hoger, verschaffen de GTC een niet te verwaarlozen sérieux. Qua garantie is Opel niet de meest gulle, maar er zijn wel aantrekkelijke formules tegen betaling. Ook de basisprijs is schappelijk en dat is des te beter.

Opel Astra GTC 1.6T
Conclusie / Opel Astra GTC 1.6T

Nog meer dan vroeger heeft de Astra GTC een eigen persoonlijkheid. Om te beginnen door zijn verleidelijke lijnen, maar verder door zijn specifieke voortrein, die hem in de dagelijkse praktijk een wegcontact verschaft dat zeer op prijs te stellen is. Het is enkel jammer dat de 1600-turbo gefnuikt wordt door de veel te lange spreiding van zijn versnellingsbak. Duimen maar dat de toekomstige OPC-variant daaraan een mouw zal passen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker