Detailtests / Opel Insignia
Los van alle kommer en kwel bij Opel doet de Insignia het goed. Hier testen we de Ecoflex en de intussen gelanceerde Sports Tourer, die laatste als 1.6 T.
- Score redactie 15.04 /20
De Insignia berline is met zijn 4,83 meter duidelijk groter dan de laatste Vectra en ongeveer even groot als de vierdeursversie van de Ford Mondeo, de grootste in zijn klasse. De Sports Tourer is met 4,91 meter eenvoudigweg de grootste in dit segment, maar in tegenstelling tot bij de Vectra heeft de breakvariant dit keer geen 13 centimeter langere wielbasis: hij deelt ze met de berline (2,74 meter), wat betekent dat de achteroverhang van de break nog imposanter wordt. Opel heeft er sterk op gelet dat de Insignia een goede stroomlijn heeft. De Ecoflex-versie laat een zeer gunstige Cx van 0,26 optekenen. Op beide hier geteste modellen kan je als optie het FlexRide-systeem bestellen, dat de ophanging en het hele rijgedrag van de auto aanpast door in te werken op de demping, de respons van het gaspedaal, de variabele stuurbekrachtiging, de interventie van het ESP en zelfs de reactietijd van de actieve bochtverlichting AFL (indien aanwezig). De bestuurder kan zelf via een knop kiezen tussen Tour, Normal en Sport.
- Uitstekendeverhoudingprestaties-verbruik
- Veilig en plezierig weggedrag
- Uitstekend comfortpeil
- Goede remmen, nauwkeurig stuur
- Behoorlijke standaarduitrusting
- Interessante inruilwaarde
- Geslaagde vormgeving
- Hoofd- en beenruimte achterin
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Zicht rondom kan beter
- Instap achterin
- Te lang gespreide versnellingsbak
- Ventilatie kan beter
- Moeilijk toegankelijke koffer (4-deurs)
In dit artikel : Opel, Opel Insignia
Tests
Onze tests
De concurrenten
Skoda Superb Combi 1.4 TSI Elegance
Seat Exeo ST 1.8 TSI 160 Sport
Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands