In het kort
-
Wegligging
In de grond gaat het hier om twee uitstekende krachtbronnen, maar de 1.6-turbo is misschien toch wel iets te klein om de grote en zware Insignia Sports Tourer vlot vooruit te krijgen, zeker wat de hernemingen betreft. Gelukkig gaat het schakelen makkelijk. De spreiding is ook goed aangepast aan de kleine 1.6, wat niet gezegd kan worden van de Ecoflex: daar zijn de hoogste verhoudingen werkelijk te lang. Het opnieuw volledig hydraulisch bekrachtigde stuur voelt goed aan. De draaicirkel is eerder matig.
-
Veiligheid
Geen probleem met de remmen met deze toch niet exorbitante vermogens. Het pedaal is ook goed doseerbaar. De wegligging van de Insignia blijft uitstekend, ook in de Sports Tourer, die nog wat levendiger de hoek om gaat. Qua trekkracht en grip hebben we niet te klagen, de verlichting is uitstekend, omdat beide testwagens met het zeer goed werkende en optionele, niet te dure AFL- systeem waren uitgerust. De Insignia scoort uitstekend in de EuroNCAP-tests, althans wat zijn inzittenden betreft. Voor voetgangers is hij niet zo vriendelijk.
-
Comfort
Onze Ecoflex-uitvoering was deze keer niet voorzien van het FlexRide-systeem, maar we konden constateren dat de basisophanging ook zeer goed is. De stoelen zitten ook goed, maar de optionele sportstoelen scoren nog een stuk beter. Voor een auto van deze grootte is het plaatsaanbod achterin niet om over naar huis te schrijven. De geluiddemping was zeer verzorgd in beide auto’s en de airco functioneerde naar behoren, maar het ventilatiedebiet kan beter.
-
Praktische kant
Voorin instappen gaat in beide koetswerkvarianten vlot, achterin heeft de Sports Tourer een groot voordeel omdat het dak niet zo snel afloopt. Natuurlijk heeft hij ook de grotere stouwruimte, maar in vergelijking met zijn voorganger gaat hij er wel flink op achteruit. Je moet soms wat laten om mooi te zijn. De laadopening van de vierdeurs kan een handicap zijn; kies beter voor de (iets duurdere) vijfdeurs of de break. De uitrusting is vrij volledig, de ergonomie soms wat te ingewikkeld. Zeer keurige afwerking.
-
Budget
De gewone CDTI scoorde al uitstekend op het vlak van het verbruik, de Ecoflex doet nog een stuk beter, zonder aan rijplezier in te boeten. De 1.6 moet werken om vooruit te gaan, en dat zie je ook aan het verbruik. Een onderhoudsintervalindicator is goed, maar de basiswaarborg is Europees krenterig. Als je rekening houdt met prestaties, uitrustingsniveau en algemene kwaliteit, levert de Insignia waar voor zijn geld. Op de tweedehandsmarkt zal ongetwijfeld meer vraag zijn naar de Ecoflex.
Met zijn CO2-normuitstoot van 136 g/km zit de Ecoflexvariant van de Insignia gebeiteld om goed te scoren op de fleetmarkt, gezien de hogere aftrekbaarheid voor auto’s onder de 140 gram. Bovendien rijdt hij, op de te lange, haast contraproductieve hoogste versnelling na, even goed als een “normale” Insignia en verbruikt hij toch nog een slok minder. Een van de aanraders in het gamma. De Insignia Sports Tourer heeft zijn naam niet gestolen: hij gaf ruimte en laadvolume prijs voor veel betere looks. Schrik echter niet als u de oesterschelpvormige achterklep opent. De Sports Tourer ziet er dan op zijn minst een beetje bizar uit, en de brede bumper bemoeilijkt het laden van zwaardere voorwerpen. Maar onderweg vergeet u deze zaken al snel: ook de Sports Tourer biedt veel rijplezier en -comfort, en daar was het Opel in de eerste plaats om te doen. De klanten lijken eveneens overtuigd.