- Score redactie 14.02 /20
Sinds het verdwijnen van de Agila (nog door Opel ontwikkeld in samenwerking met Suzuki, waar hij Splash heette), was er onder aan het Opelgamma een hiaat. De hippe Adam wil duidelijk een ander publiek aanspreken dan de automobilist die degelijk en rationeel (stads)vervoer zoekt tegen een zeer aantrekkelijke prijs. De tijden dat dit soort klant het meeste belang stelde in de geboden ruimte, zijn echter ook voorbij: een basisauto wil niet meer zeggen dat het een blokkendoos op wielen mag zijn met een navenant weggedrag annex rij- en zitcomfort.
Het concept Agila werd dus naar de prullenmand verwezen, maar omdat je op dit niveau zoveel mogelijk moet kunnen aanbieden voor zo weinig mogelijk geld, zijn de productievolumes ook van levensbelang. Deze keer vond Opel dan ook een samenwerking in eigen huis, bij Chevrolet, en meer bepaald de Koreaanse poot daarvan. De Karl zal dus een broertje hebben bij Chevrolet (de nieuwe Spark), maar beide modellen zullen elkaar niet meer rechtstreeks beconcurreren, aangezien er geen plannen zijn om de Opel buiten Europa aan te bieden en Chevrolet zich eind vorig jaar (bijna) helemaal heeft teruggetrokken van het oude continent. Zowel de Karl als de Spark wordt overigens in Zuid-Korea in elkaar gezet.
- Zuinige en soepele motor
- Veilig en plezierig weggedrag
- Uitstekend comfort
- Verhouding buitenmatenbinnenruimte
- Verzorgde afwerking en looks
- Aanbod veiligheidsuitrusting
- Bescheiden prestaties
- Kleine kofferruimte
- Rijhouding in basisversie
- Plastiekerige, wat sombere aankleding
- Matige draaicirkel
- Navigatie pas volgend jaar beschikbaar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!