In het kort
-
Techniek
De nu al vermaarde eenliter-driecilinder van Opel vinden we hier terug zonder turbo, maar ook zonder balansas en directe inspuiting. Toch is dit een aangename krachtbron, vrij soepel en niet te lawaaierig of rauw. Grootse prestaties moet je er echter niet van verwachten, maar hij kan wel zuinig uit de hoek komen. De tankinhoud van 32 liter vinden we wel aan de krappe kant, en als je het stop-startsysteem als optie neemt, vermindert dat nog tot 28 liter.
-
Wegligging
Een kubusvormig autootje dat redelijk hoog op zijn wielen staat, dat laat niet direct het beste verhopen qua rijplezier, maar de Karl verrast aangenaam. De elektrische stuurbekrachtiging is nauwkeurig en biedt een goede feedback (de City-modus is slechts een gimmick), de remmen werken naar behoren en de lichtjes ondersturende maar makkelijk corrigeerbare Karl biedt meer rijplezier dan oorspronkelijk verwacht. Met 75 pk mag de trekkracht ook geen probleem vormen.
-
Veiligheid
Qua actieve veiligheid heeft de Karl een stabiliteitscontrole waarin naast ABS ook een trekkrachtcontrole en een vertrekhulp op hellingen geïntegreerd zit, en een bandenspanningscontrole is eveneens standaard. Op de duurdere versies is er zelfs een spoorassistent. Wat de passieve veiligheid betreft, zijn er de klassieke zes airbags en Isofix-bevestigingspunten op de buitenste plaatsen achterin. De Karl werd nog niet beoordeeld door EuroNCAP, maar Opel heeft er alle vertrouwen in.
-
Comfort
Je zou denken dat een goede wegligging met een matig comfort wordt bekocht, maar ook dat blijkt niet waar te zijn, dankzij een behoorlijk soepele ophanging en goed zittende stoelen. In de basisversie Essentia is er geen stuurverstelling, noch een hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en dat komt de rijhouding niet ten goede. De zitruimte is goed voorin en redelijk achterin. Voor vijf zitplaatsen moet je naar de duurdere versies gaan. De topversie heeft een automatisch airco standaard.
-
Praktische kant
Instappen gaat makkelijk voorin en redelijk goed achterin gezien het formaat van het autootje (minder dan 3,7 meter lang). Als je niet opteert voor de Essentiauitvoering, is de uitrusting behoorlijk (Enjoy) tot goed (Cosmo) te noemen. Het interieur is degelijk afgewerkt, maar oogt wat plastiekerig en somber. De kofferruimte is beperkt tot 195 liter, maar met de achterbank neergeklapt (in twee ongelijke delen als vijfzitter) laat de Karl toch bijna een kubieke meter laadvolume optekenen
-
Budget
Natuurlijk wil een constructeur een lage instapprijs in een dergelijk competitief marktsegment, maar voor het overige is de instapversie Essentia niet aan te bevelen. Voor de meerprijs voor de Enjoy of de Cosmo (respectievelijk 1.000 of 2.550 euro) krijg je veel meer en de optietarieven blijven redelijk. Qua inruilwaarde scoort een Opel in de middelmaat. Een algemene garantie van twee jaar en een mobiliteitsgarantie van één jaar is vrij gierig te noemen. Gelukkig zijn beide uitbreidbaar.
Met de Karl heeft Opel een interessante instapper aan zijn gamma toegevoegd, die zeer goed invult waar hij in eerste instantie voor gemaakt is: pretentieloos vervoer met het nodige comfort voor vier tot zelfs vijf personen in een stedelijke omgeving. De prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven, maar rijplezier kun je nog wel meepikken. De ruimte voorzien voor de inzittenden knabbelt aan die voor de bagage en de aan de buitenzijde leuk ogende auto is naar ons gevoel ietwat somber en donker uitgevoerd binnenin. De basisversie Essentia lijkt als voornaamste bestaansreden zijn lage prijs (onder de 10.000 euro) te hebben. Wij raden aan om minstens voor de Enjoy te kiezen of beter nog voor de Cosmo, die meer waar voor uw geld biedt. Samengevat verdient deze Karl zeker een plaatsje tussen de betere stadsauto’s op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!