Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 2008 1.6 e-HDi 92

De Peugeot 207 SW krijgt geen rechtstreekse opvolger: wie een wat functionelere 208 wil, kan terecht bij de 2008, die zich SUV-looks aanmeet en daarmee helemaal past in de trend van de kleine cross-overs.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Afgaande op zijn algemene uitstraling en proporties moet je al van slechte wil zijn om in de 2008 geen rechtstreekse opvolger te zien van de 207 SW zaliger (de breakversie van de vorige generatie), die overigens recht had op een avontuurlijk ogende Outdoorversie. Peugeot spreekt in het geval van de 2008 liever van een cross-over, maar maakt tegelijk duidelijk dat er geen SW-versie van de 208 op het programma staat. Voor de rest sluit het technische ontwerp van de 2008 nauw aan bij dat van de 208. De wielbasis werd behouden (2,54 meter), net als de pseudo-McPherson-veerpoten vooraan en de torsieas achteraan. Er is geen vierwielaandrijving gepland voor dit model, maar net als bij de 3008 biedt Peugeot wel een trekkrachthulpmiddel aan, Grip Control genaamd. Het betreft eigenlijk een geëvolueerd antispinsysteem, dat helaas is voorbehouden voor de topversie (Allure) en dan nog enkel tegen bijbetaling wordt meegeleverd. Net als bij de 207 SW zien we hier ook een lager uitgesneden kofferklep, waarvan de onderrand zich op dezelfde hoogte bevindt als de laadvloer. De klep geeft toegang tot een bagageruimte van 350 liter (of 65 liter meer dan bij de 208). Voor wie écht grote voorwerpen moet vervoeren, beschikt de 2008 over een achterbank in twee delen, die ondanks zijn eenvoud goed doordacht blijkt. Met een ruk aan een hendeltje aan de hoofdsteun klap je de rugleuning neer op de zitting, die tegelijk naar beneden kantelt. Op die manier komt een volledig vlakke laadruimte tevoorschijn, van ongeveer 1,5 meter diep en 1 meter breed. Een echte verhuiswagen is de 2008 daarmee nog niet, maar er is voldoende volume om je te behelpen.
Het enige minpunt heeft te maken met de stijve hoedenplank, die slechts op drie punten scharniert en de toegang tot de laadvloer enigszins bemoeilijkt.

  • Compromis comfort-wegligging
  • Nauwkeurige voortrein, trekkracht
  • Soepele en gewillige motor
  • Originele bedieningsorganen
  • Makkelijk toegankelijke koffer, moduleerbaarheid
  • Verzorgde afwerking, uitrustingsmogelijkheden
  • Leesbaarheid tellers, rijhouding
  • Lawaaierige motor, geluiddemping
  • Vijfversnellingsbak hindert de hernemingen
  • Oncomfortabele achterbank
  • Ergonomie (stuur, multimediasysteem)
  • Onpraktische hoedenplank

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker