In het kort
-
Techniek
De 1.6 e-HDi 92 zit pal in het midden van het 2008-gamma, tussen de 1.4 HDi 68 en de 1.6 e-HDi 115. Met een koppel van 230 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.750 o/m, komt hij in elk geval soepel en gewillig uit de hoek. En dat is maar goed ook, want de manuele vijfbak met lange spreiding draagt niet bepaald bij tot het rijplezier. Een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km rond is best knap voor een auto van dit formaat.
-
Wegligging
Terwijl hij in vergelijking met de 208 3 centimeter hoger op zijn ophanging rust, behoudt de 2008 het uitstekende compromis tussen filteringscomfort en wegligging. Ook zijn nauwkeurige en bijtgrage voortrein draagt in belangrijke mate bij tot het rijplezier, terwijl zijn kleine stuurwiel (dat een misser is op ergonomisch vlak) een plezier blijft om aan te draaien. Het integraal van de 208 overgenomen remsysteem schenkt voldoening en blijft voldoende krachtig en fadingbestendig.
-
Veiligheid
Een stabiliteitscontrole maakt steeds deel uit van de standaarduitrusting, net als drie paar airbags en de achter de achterbank gelaste Isofix-bevestigingspunten. Het zicht rondom wordt enigszins gehinderd door de dikke dakstijlen achteraan, maar je went er uiteindelijk wel aan. De regen- en lichtsensor is standaard vanaf het tweede afwerkingsniveau, terwijl alle versies met de 1.6 e-HDi-motor recht hebben op een vertrekhulp voor op hellingen.
-
Comfort
Naast levendigheid en een goede wegligging blijft ook het ophangingscomfort een sterk punt van deze Peugeot 2008. De goede voorstoelen van de 208 werden overgenomen, net als het kleine stuurwiel, dat zelfs in zijn hoogste stand nog net iets te laag staat. Ergonomisch gezien slaat het de bal helaas mis: je moet kiezen tussen een goede rijhouding en zicht op de instrumenten. Voor een auto met uitgesproken gezinsroeping is de achterbank te summier vormgegeven.
-
Praktische kant
Peugeot heeft er duidelijk voor gekozen om de 2008 de functionaliteit van een break te geven: de kofferklep is behoorlijk laag uitgesneden, met het oog op een groot laadgemak, en de achterbank laat zich in een handomdraai neerklappen. De binnenafwerking is vergelijkbaar met die van de 208, maar oogt niettemin beter dankzij het gebruik van een dikker bekledingsmateriaal. Qua opbergruimte mag de 2008 niet klagen: overal vind je mooie bergvakken.
-
Budget
De instapprijs van 17.850 euro voor de 1.6 e-HDi 92 Access is best verleidelijk. De beste verhouding tussen prijs en uitrusting biedt volgens ons echter de Active, die ongeveer 1.200 euro meer kost dan de 208 met vijf deuren en dezelfde motor en bovendien iets beter is uitgerust. Behalve de haast verplichte metaalglanslak omvat de optielijst een reeks interessante en aantrekkelijk geprijsde opties. Het panoramische glazen dak (550 euro) en de Park Assist (350 euro) zijn het overwegen waard.
Als model tussen twee genres in wil de 2008 in het oog springen door meer indruk te maken in de straat dan een 208, iets meer kofferruimte te bieden en net iets functioneler te zijn. Het recept is geslaagd, vooral dan omdat de 2008 de kwaliteiten weet te bewaren van de auto waarvan hij werd afgeleid - met inbegrip van de balans wegligging-comfort, het rijplezier en de verhouding prestaties-verbruik - terwijl hij blijk geeft van een sterkere persoonlijkheid. Naar onze mening had Peugeot meer oog mogen hebben voor de inzittenden op de tweede rij, maar die bemerking relativeer je al snel als je vaststelt dat het prijssupplement voor de cross-over ten opzichte van de 208 vijfdeurs vrij beperkt is (ongeveer 1.200 euro), terwijl je een riantere standaarduitrusting krijgt.