- Score redactie 14.00 /20
De 208 is net iets minder hoog (1 centimeter), smaller (2 centimeter), maar vooral korter (8,5 centimeter) dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis onaangeroerd bleef (2,54 meter). Die downsizing maakt van deze Peugeot een van de eerste wagens - na de Mazda 2 - die de systematische groei in het B-segment een halt toeroept. Des te beter, want compacter wil ook zeggen lichter en dus betere prestaties en vooral lagere verbruiks- en CO2-cijfers, vandaag de dag van groot strategisch belang. Gemiddeld zijn de ontwerpers erin geslaagd om 110 kilo per versie te besparen. Na een dergelijke vermageringskuur zit de 208 nagenoeg weer op zijn 'ideale gewicht' (dat van de 206) en kondigt hij erg veelbelovende koolstofdioxidewaarden aan (van 87 tot 135 g/km). Die heeft hij natuurlijk ook te danken aan de grondig herwerkte motoren (1.4 VTi van 95 pk, 1.6 VTi van 120 pk, 1.6 THP van 155 pk, 1.4 e-HDi van 68 pk en 1.6 e-HDi van 90 of 115 pk). In het geval van de atmosferische benzinedriecilinders van 1 en 1,2 liter (68 en 82 pk) gaat het zelfs om gloednieuwe krachtbronnen.
- Beduidend lichter dan voorganger
- Rijplezier, efficiënt onderstel
- Comfortabeler onderstel dan voorganger
- Meeslepende motor, prima stop-startsysteem
- Erg redelijk verbruik
- Bijdetijdse connectiviteit
- Teleurstellende afwerkingskwaliteit
- Rrijhouding, leesbaarheid tellers
- Geluiddemping kan beter
- Uitrustingslacunes (vooral qua veiligheid)
- Niet zo lage prijs
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208