In het kort
-
Techniek
De 1.6 e-HDi is in de praktijk tegelijk gewillig en soepel, maar wordt gekoppeld aan een langer gespreide zesversnellingsbak (waardoor de hernemingen minder sterk verbeteren dan de acceleraties). Die keuze is echter verantwoord en stelt de 208 in staat om zijn CO2-uitstoot van 99 g/km te vrijwaren en het verbruik te drukken, dat natuurlijk ook baat heeft bij het lagere gewicht van de auto en bij het stop-startsysteem, dat het comfortabelste en efficiëntste is dat we ooit getest hebben.
-
Wegligging
Het lagere gewicht komt ook de dynamische kwaliteiten van de 208 ten goede. Hij is heel wat levendiger en wendbaarder dan de 207 en is dankzij zijn snedigheid een plezier op kronkelwegjes. Ook op de snelweg is hij erg genietbaar dankzij de perfect centrerende stuurbekrachtiging, die borg staat voor een prima rechtuitstabiliteit. Het kleine stuurtje vergemakkelijkt het rijden in de stad. Keerzijde van de medaille: door het beperkte verstelbereik vind je nooit echt de ideale rijhouding.
-
Veiligheid
Peugeot hoopt natuurlijk op een maximumscore van vijf sterren bij de beoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP. Dat moet haalbaar zijn, temeer omdat ESP voortaan standaard wordt meegeleverd. Los daarvan moeten we helaas vaststellen dat de uitrustingsmogelijkheden beperkt zijn. Van een dodehoekcontrole of spoorassistentie, een knieairbag of bandendruksensoren is geen sprake, ook niet als optie. Voor een moderne auto is dat een beetje povertjes.
-
Comfort
De ophanging werd aangepast in de goede zin. Dankzij de geleidelijke werking van de schokdempers ging het comfort er danig op vooruit. Het nieuwe concept van de bestuurderspost is verdienstelijk, maar schiet op sommige vlakken tekort. Zo zit je altijd te hoog en/of met het stuurwiel op je knieën, wat niet bepaald een optimale rijhouding is. De 208 is compacter, maar niet minder ruim vanbinnen dan de 207. De wielbasis bleef ongewijzigd, zodat achterun evenveel plaats is.
-
Praktische kant
Ondanks een achteroverhang die bij de modelwissel werd ingekort, nam het koffervolume toe met enkele liters (285 liter in plaats van 270). De moduleerbaarheid ging er echter op achteruit: de zitting van de achterbank is voortaan vast, zodat je geen volledig vlakke laadvloer krijgt met de bank neergeklapt. De 208 stelt ook teleur qua afwerking: exit de zachte bekledingskunststof van de 207, de 208 stelt zich tevreden met harde plastics. Een spijtige zaak.
-
Budget
Hoewel hij goedkoper is om te produceren, ging de catalogusprijs van de 208 niet drastisch naar beneden. Hij mag dan wel iets minder kosten dan zijn voorganger, hij positioneert zich nog steeds in de duurste helft van het segment. Dat geldt in het bijzonder voor deze 1.6 e-HDi 115, die enkel wordt aangeboden in het duurdere uitrustingsniveau Allure. Gelukkig staat de standaarduitrusting in verhouding en dragen de opties geen buitensporig prijskaartje.
De 208 is haast de automobiele eenvoud zelve. Met een (lichtjes) lagere prijs, een kleiner formaat, een aanzienlijk lager gewicht en een gereduceerd verbruik tapt deze veelzijdige stadswagen uit een heel ander vaatje dan de 207. Deze soberheid is welkom, vooral omdat het model zich daardoor focust op de kernwaarden van onze tijd (comfort, connectiviteit) zonder de fundamenten die de reputatie van het merk hebben gemaakt - in de eerste plaats het rijplezier - te verloochenen. In dat licht is de 208 een waardige opvolger van de 206 - en de 205 - ook al zullen sommigen deze aanpak als 'contraevolutief ' afdoen wegens het gebrek aan uitrustingsmogelijkheden (vooral wat de veiligheid betreft) en de minder goede afwerkingskwaliteit die ermee gepaard gaat. Toch laat dit leeuwtje zijn tanden zien en maakt hij indruk, zeker met deze 1.6 e-HDi 115. Die zal allicht niet de meest verkochte 208 worden, maar behoort ontegenzeggelijk tot de best presterende en zuinigste diesels in het segment.