Detailtests / Peugeot 308 1.6 HDi 92
De nieuwe Peugeot 308 wijzigde niet van naam, maar zowat al de rest werd wél aangepast, te beginnen bij de filosofie achter het model. Tekst en uitleg aan de hand van een test met de instapdiesel.
- Score redactie 15.00 /20
Met een lengte van 4,25 meter is de nieuwe 308 iets korter dan zijn voorganger, maar hij is ook zo'n 4 centimeter lager, terwijl de wielbasis licht toenam. Het geeft de auto een gespierdere en gestrektere look, met kortere overhangen. In combinatie met de nieuwe vormentaal van Peugeot zorgt dat voor een veel rustiger design, dat sommigen misschien wat te braaf zullen vinden, maar dat wel redelijk uitgepuurd is en past bij de nieuwe stijlcanons in Sochaux. Bij Peugeot en Citroën hebben ze de platformfilosofie van VW voor een stuk overgenomen, met als gevolg dat de 308 nu op het moduleerbare EMP2-platform van de PSAgroep staat - net zoals de onlangs geïntroduceerde C4 Picasso van zustermerk Citroen. Met zijn 2,62 meter lange wielbasis en 3 centimeter bredere sporen staat de nieuweling breed op zijn wielen en ziet hij er een stuk forser en robuuster uit dan zijn voorganger. Dat wil echter niet zeggen dat hij ook zwaarder is, want dankzij een indrukwekkende vermageringskuur - de winst kan oplopen tot een paar honderden kilogrammen - voelt de nieuwe 308 een stuk lichtvoetiger aan.
- Rijgemak en -comfort
- Zeer gematigd verbruik
- Veilig en plezierig weggedrag
- Vrij volledige standaarduitrusting
- Schappelijke optieprijzen
- Verzorgde afwerking
- Te lang gespreide versnellingsbak
- Ergonomie aanraakscherm
- Beperkend optiebeleid
- Te weinig en te kleine opbergvakken
- Binnenruimte achterin t.o.vvoorganger
- Opstelling stuur en instrumenten
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands