In het kort
-
Techniek
De 1.6-diesel van de PSA-groep kennen we al langer. Het is een goede krachtbron die niet al te luidruchtig is en monter zijn werk doet. In deze versie met vaste turbogeometrie wordt de 1.6 HDi echter gefnuikt door de manuele versnellingsbak: niet alleen telt die slechts vijf verhoudingen, de vijfde en zelfs de vierde zijn ook te lang om aangenaam rijden mogelijk te maken. Het verbruik is meer dan redelijk, al lijkt de versnellingsbakspreiding ons ook op dat vlak niet optimaal.
-
Wegligging
Wij zijn geen voorstander van het kleine stuurwiel, maar sturen doet de 308 wel goed en de draaicirkel is redelijk. Gezien het beperkte vermogen zijn de remmen tegen hun taak opgewassen en goed doseerbaar. Het weggedrag is hét domein waarop deze auto vooruitgang heeft geboekt, hoewel hij met de hogere banden met lage antirolweerstand (zoals op deze versies) wel iets logger en minder levendig overkomt, terwijl deze rubbers ook iets minder grip hebben.
-
Veiligheid
In deze instapdiesel kun je een aantal rijhulpsystemen niet verkrijgen, wat we een discriminerende fout vinden. De basissystemen zoals ABS en ESP zijn wel aanwezig en doen hun werk naar behoren en ook vrij discreet. Op dit ogenblik werd de nieuwe 308 nog niet aan de EuroNCAP-beoordeling onderworpen, maar bij Peugeot gaat men ervan uit dat vijf sterren geen probleem vormen. Het aanbod inzake passieve veiligheid is behoorlijk, maar de 308 loopt op dat vlak niet voorop.
-
Comfort
De merkreputatie getrouw ontgoochelt de 308 niet qua comfort. De auto staat misschien wat strakker op zijn veren, maar wordt nooit oncomfortabel. Het gevoel van comfort wordt nog versterkt door de goed zittende stoelen (ook in basisuitvoering). Het plaatsaanbod is goed voorin, maar gemiddeld achterin. Het dashboard eenvoudig en clean laten ogen is één zaak, maar daarvoor alle bedieningsknoppen integreren in het aanraakscherm is niet altijd even geslaagd.
-
Praktische kant
Hoewel je iets lager zit dan in zijn voorganger, gaat voorin instappen bijzonder makkelijk. Achterin is het wat krapper, maar blijft alles vlot verlopen. De standaarduitrusting is meer dan behoorlijk vanaf het instapmodel. Wel is het jammer dat de klant niet zelf kan beslissen welke opties hij wil; hun beschikbaarheid hangt af van de uitrustingsniveaus. Het interieur is erg goed afgewerkt voor de klasse en het merk. De kofferruimte is groot en op de klassieke manieren uitbreidbaar.
-
Budget
De 308 is niet van de goedkoopste, maar hij zet daar een meer dan degelijke standaarduitrusting en een verzorgde afwerking tegenover. De optieprijzen zijn redelijk en de inruilwaarde van deze strakker ogende en beter afgewerkte 308 zou wel eens hoger kunnen liggen dan die van de vorige, maar dat is uiteraard nog een beetje koffiedik kijken. De garantievoorwaarden zijn klassiek, maar er zijn verschillende uitbreidingsmogelijkheden in het dienstenpakket dat Peugeot aanbiedt.
Met de komst van de nieuwe 308 heeft Peugeot het roer gedeeltelijk omgegooid: het model werd wat compacter, lager, sportiever, meer compacte middenklasser dan 'people carrier'. De basis van de auto zit goed: hij rijdt aangenaam, comfortabel en behoorlijk strak. De basisdieselversie wordt echter verstikt door de veel te lange vijfversnellingsbak. Die fnuikt de prestaties (vooral de hernemingen) en heeft zo'n lange vierde en vijfde dat ook het spaarpotentieel niet effi ciënt wordt benut, terwijl het rijplezier helemaal wordt onderdrukt. Onze aanbeveling is dan ook 1.200 euro meer uit te geven voor de 1.6 e-HDi 115 met zesbak of - indien u niet al te veel kilometers afmaalt - eventjes te wachten op de nieuwe 1.2-turbo op benzine van 110 pk. Verder pleit ook tegen deze instapdieselversie dat haar een deel van de interessante veiligheids- of comfortopties van de luxueuzere modellen wordt onthouden.