- Score redactie 15.27 /20
Ook interessant : bekijk onze videotest van de Peugeot 3008 en 5008
De originaliteit is ver te zoeken in de aanpak van de merken die investeren in de marktsegmenten van de SUV’s en cross-overs. Vooral omdat de look vaak primeert op het concept zelf. De meeste SUV-constructeurs bieden zelfs niet eens meer systematisch een vierwielaandrijving aan en maken almaar vaker gebruik van de platforms van berlines. Een andere duidelijke vaststelling is dat de cultuur van de eenvolumer – klein, middelgroot of groot – niet langer aan de orde is bij de massaconstructeurs die de trend destijds lanceerden. Dit koetswerktype, dat vandaag te zeer wordt gepercipieerd als ‘privaat openbaar vervoer’, is niet meer op zijn plaats in een maatschappij die draait rond ego en individualisme.
De specialisten van premium- en luxewagens – en dan niet alleen de Duitse merken – hebben dat zelfs zo goed begrepen dat ze nooit echt wilden uitpakken met een eenvolumer. Behalve Mercedes, dat van 2005 tot 2013 zijn R-Klasse aanbood, een ‘break-minivan’ die was ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt, maar zwaar flopte. Meer recent nam BMW de fakkel over, met de weliswaar veel kleinere en minder prestigieuze 2-Reeks Active en Gran Tourer, om een graantje mee te pikken van de grote verkoopvolumes van de massaconstructeurs.
De Duitse of Euro-Amerikaanse massaconstructeurs (Ford, Opel en VW) – of aanverwanten (zoals Seat) – blijven hun eenvolumer(s) namelijk goed verkopen, maar neigen wel steeds meer naar de SUV’s en cross-overs. Skoda hoeft de switch van eenvolumer naar SUV niet te maken, bij gebrek aan eenvolumers in het gamma. De Franse constructeurs hebben de bladzijde al (bijna) volledig omgeslagen en kregen de SUV-smaak helemaal te pakken dankzij hun Aziatische partnerships: PSA met Mitsubishi en Renault dankzij Nissan. De Franse cross-overs hebben trouwens niet alleen de plaats in het gamma, maar ook de naam overgenomen van hun eenvolumevoorgangers – getuige de Renault Espace. Zelfde scenario bij Peugeot, dat zijn monovolume-5008 nu vervangt door een LWB-versie van zijn succesvolle 3008.
- Functionele en originele i-cockpit, comfort
- Dynamisch weggedrag voor een SUV
- Inspirerende driecilinder-turbo op benzine
- Mooie afwerking, geluiddemping
- Beperkt gewicht voor een 'SUV'
- Prijs hoogste uitrustingsniveaus
- Klein stuurtje, wat laag opgesteld
- Parasietgeluid in een van de voorste deuren
- Stijl boven functie (opbergmogelijkheden)
- Toegang tot de derde rij (bestemd voor kinderen)
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!