In het kort
-
Rijdynamiek
Verrassend genoeg zijn de dieselversies nog in de meerderheid in het 5008-gamma, met twee cilinderinhouden (1,6 en 2 liter) en vijf vermogensversies (100, 115, 136, 150 en 180 pk), terwijl het benzineaanbod zich beperkt tot twee motoren (1.2 PureTech en 1.6 THP met 130 en 165 pk: kleine, redelijke en krachtige benzinemotoren die het rijplezier weer bovenaan plaatsen. De Aisin-automaat is standaard op de 1.6 THP, maar optioneel op de 1.2 PureTech.
-
Veiligheid
De 3008, die structureel identiek is aan de 5008, haalde op de EuroNCAP-crashtests in 2016 vijf sterren en vergelijkbare scores als de Renault Scénic voor de voetgangerbescherming en de standaardveiligheidsuitrusting, waarmee hij zijn kleine inzittenden een beetje beter en de grotere iets minder goed beschermt dan de Renault. Een snelheidsregelaar en -begrenzer, een spoorassistent en vermoeidheidscontrole zijn standaard op alle Peugeots 5008.
-
Comfort
Het Safety Plus-pack, dat standaard is op de GT Line, omvat een autonome remfunctie, vermoeidheidscontrole, een afstandsregelaar en automatische koplampen. Daarnaast wordt de dodehoekcontrole met dit pakket actief. Een automatische airco met twee zones is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. De achterbank van de 3008 is vervangen door drie verschuifbare stoelen, zoals in een echte eenvolumer.
-
Praktische kant
De 5008 telt zeven afzonderlijke stoelen, waarvan de twee wegklapbare exemplaren op de derde zitrij (een optie van 850 euro) ook gemakkelijk verwijderd kunnen worden om op die manier 100 liter extra laadvolume te creëren. De toegang tot de derde zitrij vergt voor volwassenen wel enige lenigheid en souplesse. Als alle passagiersstoelen neergeklapt zijn (inclusief de rugleuning voorin rechts), vertoont de koffer een recordlaadlengte.
-
Connectiviteit
De GT Line en GT beschikken over de i-Cockpit Amplify, voorzien van twee instelbare sferen voor de dynamische functies, de verlichting en de grafiek van de schermen. De Mirror Screen-functie om het scherm van je smartphone te ‘spiegelen’ op dat van de auto (compatibel met de drie protocols MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto), inclusief de 180-gradenachteruitrijcamera, is een optie op de Active, maar maakt deel uit van het Nav 3D-systeem.
-
Budget
Met meer dan 200 servicepunten is het netwerk van Peugeot goed vertegenwoordigd. Onze 5008 1.2 PureTech 130 verbruikte 8,5 l/100 km, een gemiddelde dat vergelijkbaar is met de 8,2 liter van de 3008 met dezelfde aandrijflijn die we in februari testten. Qua prijs zit de 5008 dichter bij een Renault Grand Scénic dan bij een Espace. Maar conceptueel is zijn grote rivaal de Skoda Kodiaq, die als tweewielaandrijver verkrijgbaar is met een 1.4 TSI 125-motor.
De nieuwe 5008 is in grote lijnen een 3008 voor grote gezinnen. Gezinnen die – om te kunnen beschikken over zeven zitplaatsen – nog niet zo lang geleden alleen de keuze hadden uit een lange break, een veredelde bestelwagen of een grote eenvolumer. De 5008 biedt niet alleen een aangenaam rij- en zitcomfort, maar straalt ook veel présence uit op de weg en blijkt bijzonder coherent, zelfs met de kleine 1.2 PureTech, een motortje dat blijk geeft van veel levendigheid en gezond verstand. Ook op het vlak van de afwerkingskwaliteit blijft Peugeot maar vooruitgang boeken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!