- Score redactie 15.00 /20
A priori rijmt hybridisering bij Peugeot meer met prestaties dan met zuinigheid. In de 508 Hybrid dan ook geen ‘grote’ atmosferische verbrandingsmotor met Atkinsoncyclus die gecombineerd wordt met de elektromotor, maar wel de bruisende 1.6 PureTech van 180 pk. Dat belooft. Bovendien konden de aandrijflijn en de batterijen worden ingeplant zonder compromissen, dankzij het ‘multi energy’-platform EMP2 (Efficient Modular Platform). Zowel de interieurals de kofferruimte blij_ dus identiek aan die in de niet-hybride versies. Voeg daar nog aan toe dat Peugeot een volledig elektrisch rijbereik opgeeft van 54 kilometer en een gemiddeld normverbruik van 1,2 tot 1,7 l/100 km (allebei volgens de WLTP-cyclus) en je zou kunnen denken dat we hier te maken hebben met de ideale 508. Alleen hangt er een prijskaartje aan die hybridisering, en dat is niet min: in het afwerkingsniveau Allure bedraagt de catalogusprijs van de 508 Hybrid 46.650 euro, wat bijna evenveel is als die van een 1.6 PureTech 225 in GT-livrei (47.100 euro), die een pak beter uitgerust is, lichter en dus sneller, maar ook een betere ophanging geniet (wegligging, comfort, stuur). En dan hebben we het nog niet over de zuiniger dieselversies, die met gelijke uitrusting tot meer dan 10.000 euro minder kosten… Kortom, het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
- Sterke esthetische persoonlijkheid
- Licht en natuurlijk stuurgevoel
- Gevrijwaard koffervolume
- E ciënt weggedrag voor een PHEV
- Vrij gulle standaarduitrusting
- Nog altijd originele i-Cockpit
- Hoge prijzen
- Beperkt elektrisch rijbereik
- Ontoereikende schokdemping
- Sponzig rempedaal
- Trage en soms oncomfortabele automaat
- Weinig uitzonderlijke prestaties of verbruik
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!