In het kort
-
Rijdynamiek
De aanwezigheid van de elektromotor komt eerder de soepelheid dan het vermogen ten goede. Deze hybrideversie weegt dan ook zo’n 300 kilo meer dan een klassieke PureTech 225. De versnellingsbak is geen toonbeeld van reactiviteit en veroorzaakt soms schokken. Het extra gewicht beïnvloedt ook het weggedrag, dat echter nog altijd bovengemiddeld goed is. De recuperatie van remenergie kan worden geregeld via het rempedaal (dat wat te sponzig is).
-
Veiligheid
De plug-inhybride 508 is erg goed voorzien op het vlak van actieve veiligheid (actieve spoorassistent, dodehoekcontrole, automatische noodremfunctie, ledverlichting, enzovoort). Als optie kan hij dingen krijgen als een adaptieve snelheidsregelaar of een nachtzichtsysteem. EuroNCAP verleende hem vijf sterren, met een score van 96 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden en van 86 procent voor die van meerijdende kinderen.
-
Comfort
De hybride 508 kan niet hetzelfde comfortniveau bieden als een klassieke 508 – de schokdemping is iets minder goed. De stilte binnenin is uitstekend, net als de stoelen (voorin met AGR-certificering vanaf de GT Line). De binnenruimte is behoorlijk, maar ook niet meer dan dat – achterin creëren de aflopende daklijn en de beperkte glasoppervlakte een sombere sfeer. De automatische airco met twee zones is standaard, de temperatuur kun je vooraf programmeren.
-
Praktische kant
De toegang tot de achterste plaatsen is wellicht niet de grootste troef van de 508 (opgepast voor je hoofd), maar het blijft allemaal aanvaardbaar. Voorin zijn er voldoende en erg ruime opbergmogelijkheden, maar het vak aan de voet van de middenconsole is maar moeilijk bereikbaar. De standaarduitrusting is volledig en de afwerking roept geen kritiek op. De koffer heeft hetzelfde volume als in de niet-hybrideversies, al neemt de laadkabel natuurlijk wel constant plaats in.
-
Connectiviteit
Het aanraakscherm is opmerkelijk goed geïntegreerd in het dashboard, maar het is niet bijzonder groot, temeer doordat de temperatuurinstellingen van de airco permanent worden weergegeven. De connectiviteit is up-to-date, maar Google Mapskaarten met Street View zijn nog altijd niet beschikbaar. Dankzij de (piano)sneltoetsen is het makkelijk navigeren doorheen de menu’s, maar een centraal overzichtsscherm is er niet.
-
Budget
De hybridisering is duur: je betaalt 4.900 tot 7.000 euro extra afhankelijk van de versie waarmee je vergelijkt. Een verschil dat voor particulieren onmogelijk terug te verdienen valt, zelfs niet in het meest gunstige scenario, waarbij je de auto alleen op elektriciteit gebruikt (wat sowieso erg weinig waarschijnlijk is). Voor zelfstandigen en ondernemingen liggen de kaarten anders, want voor hen is deze 508 Hybrid 100 procent aftrekbaar.
De plug-inhybride 508 ziet er veelbelovend uit op papier en oogt nog altijd even aantrekkelijk, maar uiteindelijk wist hij ons niet in dezelfde mate te overtuigen als zijn broertjes met alleen een verbrandingsmotor. Het feit dat hij niet krachtiger, maar wel zwaarder is dan een PureTech 225, eist zijn tol op het vlak van de prestaties. Anderzijds slaagt hij er in de praktijk niet in om het verschil te maken op het vlak van het verbruik, behalve dan over een kleine 40 kilometer, in volledig elektrische modus, of op voorwaarde dat je zo vaak mogelijk oplaadt, wat dus veelrijders uitsluit. Maar wat ons nog het meest heeft teleurgesteld, is zijn rijgedrag, dat te veel Citroën en te weinig Peugeot is. Gezien dat alles is de meerprijs ten opzichte van de versies met enkel een verbrandingsmotor echt moeilijk te slikken. Al bekijken we het dan met een particuliere bril; voor zelfstandigen en ondernemingen is de fiscale aftrekbaarheid van 100 procent allicht een doorslaggevend argument om tóch voor deze plug-inhybride te kiezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!