Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot RCZ-R

De RCZ kan standaard al rekenen op een uitstekend onderstel, maar na een behandeling door gepassioneerde ingenieurs van Peugeot Sport is het resultaat een resoluut sportieve R-versie.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.54 /20

De Peugeot-directie wilde in de eerste plaats het productaanbod uitbreiden met een supersportieve vaandeldrager waarvan het aura zou afstralen op de rest van het gamma. En welk model zou zich daar beter toe lenen dan de RCZ, een auto die door zijn specifieke ontwerp altijd al een buitenbeetje is geweest binnen het gamma. De coupé zag het levenslicht doordat de conceptcar op het salon van Frankfurt in 2007 zodanig in de smaak viel bij het publiek dat Peugeot besloot om hem te bouwen. De 308 diende als technische basis, de productie zelf werd toevertrouwd aan het Oostenrijkse Magna-Steyr. Na de opheffing van het 908-project in het wereldkampioenschap endurance stortten de mannen van Peugeot Sport zich al snel op de ontwikkeling van de RCZ R, met als grote troef hun doorgedreven technische kennis van het model, die ze opdeden tijdens de ontwikkeling van de Cup-versie voor het circuit. Het sprak voor zich dat de RCZ 1.6 THP 200 de basis zou vormen. Alles werd onder handen genomen om de prestaties op de openbare weg zowel als op het circuit naar een hoger niveau te tillen, van de motor tot het onderstel over de stroomlijn en het interieur. En omdat gewicht nog altijd de grootste vijand is voor een competitie-ingenieur, moest elke technische component die vervangen zou worden, ook lichter zijn. In totaal kon 17 kilo gespaard worden, waarvan een groot deel dankzij de velgen.

  • Uitgekiend chassis, wegligging op droog wegdek
  • Trekkracht, sperdifferentieel standaard
  • Uiterst veelzijdige, soepele en alerte turbomotor
  • Prestaties van de bovenste plank
  • Krachtige remmen, uithoudingsvermogen
  • Rijhouding, algemeen werkingscomfort
  • Delicate voortrein op nat of vettig wegdek
  • Koppelreacties in het stuurwiel (sperdifferentieel)
  • Moeilijke instap (zware deuren, stoelen)
  • Alumnium versnellingspookknop kan koud aanvoelen
  • Prijs t.o.v16 THP 200

In dit artikel : Peugeot, Peugeot RCZ

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker