Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot RCZ-R

In het kort

  • Techniek

    Met zijn 1.6-turbo van 270 pk werpt de RCZ R zich op als de krachtigste productie-Peugeot ooit. Chapeau voor het werk dat de ingenieurs van Peugeot Sport geleverd hebben: de explosieve motor reageert niet alleen bijzonder alert op het gaspedaal, maar komt desgewenst ook uitermate soepel uit de hoek, zodat deze sportieveling ook geschikt is om dagelijks mee te rijden. De manuele zesversnellingsbak kreeg een herziene spreiding en vormt een perfect duo met de 1.6 THP 270.

  • Wegligging

    Gezien het beschikbare vermogen en koppel heeft Peugeot een mechanischsperdifferentieel gemonteerd. Het resultaat getuigt van een verbluffende doeltreffendheid. Op een nat wegdek liggen de kaarten minder gunstig, ook omdat de standaardbanden zich niet echt in hun sas voelen bij lage temperaturen. Over de remmen echter niets dan goeds. De grote geventileerde schijven en de vaste klauwen met vier zuigers vooraan staan borg voor verbluffend krachtige vertragingen.

  • Veiligheid

    Om het onderstel van de RCZ R iets levendiger te maken in bochten dan dat van de minder krachtige versies werd het afgesteld om wat meer overstuur te genereren wanneer je je voet van het gaspedaal haalt. In de praktijk blijft de auto ongeacht de omstandigheden echter altijd bijzonder stabiel en kleurt hij pas buiten de lijntjes als je het uitlokt. Het ESP laat zich gemakkelijk uitschakelen voor wat glijplezier op het circuit. Helaas houdt de RCZ het nog steeds enkel bij twee frontale airbags.

  • Comfort

    Hoewel de ophanging aan de harde kant is, blijft de RCZ R dankzij zijn efficiënte schokdemping perfect dagelijks bruikbaar. Ook het zitcomfort is verzorgd, met name door de goed omsluitende voorstoelen, de haast perfecte zithouding en de eenvoudige, maar doordachte ergonomie. De noodzitjes achterin lijken haast absurd in het geval van de RCZ R. Om gewicht te besparen hadden de ingenieurs ze net zo goed overboord kunnen gooien, zonder dat iemand erom gemaald had...

  • Praktische kant

    De zware en lange deuren in combinatie met de uitgesproken zijdelingse versterkingen van de voorstoelen in het geval van de R-versie bemoeilijken de instap aanzienlijk. We vragen ons zelfs af hoe je op een smalle parkeerplaats waardig kunt in- of uitstappen. Gelukkig werd aan het koffervolume, dat an sich best genereus is, niet geraakt. Gezien zijn rol van technologisch uitstalraam werd de standaarduitrusting van de RCZ R opgewaardeerd, zowel in het interieur als aan de buitenzijde.

  • Budget

    Met een prijskaartje van 31.270 euro was de RCZ 1.6 THP 200 al geen koopje. Voor de RCZ R komt daar nog eens 9.200 euro bij. Hij kost dus 40.470 euro, en dan heb je nog niet eens metaalglanslak. Wel inbegrepen zijn uitstekende prestaties en een opgewaardeerde standaarduitrusting. De weinige opties die overblijven, zijn vooral op het esthetische gericht. Het gemiddelde testverbruik van 10,8 l/100 km strookt met wat we verwacht hadden gezien het prestatieniveau van de RCZ R.

Peugeot RCZ-R
Conclusie / Peugeot RCZ-R

Met zijn grote negentienduimwielen en zijn 1.6-turbo van 270 pk beschikt de Peugeot RCZ R over voldoende sexappeal om het merkimago wat op te krikken. Maar vergis u niet: hij werd ontwikkeld door en voor veeleisende bestuurders. Slingerende bergwegjes afmalen of flirten met de kerbstones van het circuit zijn hem veel meer op het lijf geschreven dan paraderen in het glinsterende licht van stedelijke places to be.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker