- Score redactie 15.00 /20
De vijfde generatie van de Carrera 4, die afgeleid is van de nieuwe '991' Carrera met achterwielaandrijving en die we hier ontdekken geschoeid met winterbanden, neemt de jongste evolutie van het Porsche Traction Management (PTM) over, dat van de '997' Turbo uit 2009. In de nieuwe Carrera 4 werd de sturing van het PTM geoptimaliseerd, voornamelijk met het oog op een lager verbruik. Meer bepaald is de vierwielaandrijving voortaan compatibel met de freewheelfunctie van de gerobotiseerde versnellingsbak PDK. Wanneer je op een licht aflopend stuk weg het gaspedaal een ietsje loslaat, en op voorwaarde dat het rijprogramma Normal is geselecteerd, opent de Carrera 4 de koppeling van het PTM om tijdens het freewheelen terug te vallen tot het stationaire toerental. Een soort slaapstand, zo je wil, die trouwens erg coherent is in accordeonfiles. In Sport en Sport Plus reageert de PDKbak even snel als een sequentiële competitieversnellingsbak en beslist het PTM in minder dan tien milliseconden hoeveel koppel er van de achterwielen naar de voortrein moet worden gestuurd.
- Uitzonderlijk onderstel, trekkracht
- Dagelijks rijcomfort, het hele jaar door
- Uitstekende combinatie motor-PDK
- Gevrijwaarde sensaties
- Ergonomie en comfort voorin
- Onklopbare verhouding prestaties-verbruik
- Erg hoge basisprijs
- Uitrustingsbeleid en -lacunes
- Veel en dure opties
- Te warme ruitontdooiing
- Buitenspiegels snel vuil
- Weinig bruikbare achterste zitplaatsen
In dit artikel : Porsche, Porsche 911