In het kort
-
Techniek
De Carrera 4S neemt de 3.8 van 440 pk over van de achterwielaangedreven Carrera S, net zoals de Carrera 4 de 3.4 van 350 pk gebruikt van de gewone Carrera. Tegenover de flat six van de vorige generatie is die van de '991' 15 pk en 20 Nm sterker, maar staan het maximumvermogen en -koppel wel 1.000 o/m later ter beschikking. De Sport-modus zorgt voor een opwindendere klank. In de normale stand drukken een stop-startsysteem en freewheelfunctie de CO2-uitstoot en het verbruik.
-
Wegligging
Aan de langere wielbasis en het bredere voorspoor van de Carrera voegt de Carrera 4 een verfijnde vierwielaandrijving toe, maar ook een breder spoor en bredere banden achteraan. De 4S heeft bovendien recht op de gestuurde schokdempers PASM en de vectoriële koppelverdeling PTV. Dat volstaat om hem in alle omstandigheden een soeverein weggedrag te geven, desgevallend met winterbanden. Als optie zijn een sportophanging en actieve antirolstangen verkrijgbaar.
-
Veiligheid
De Carrera 4 vult een lacune op en biedt voor het eerst op de 911 een adaptieve snelheidsregelaar aan met het botspreventiesysteem PAS (niet aanwezig op onze testauto), maar spoorassistentie of een dodehoekcontrole zijn nog altijd nergens te bespeuren... Het is ook verrassend dat Porsche nergens voorkomt in de lijst met beoordelingen van het onafhankelijke EuroNCAP, terwijl de andere prestigemerken (zoals Audi, BMW, Jaguar en Mercedes) daar allang in terug te vinden zijn.
-
Comfort
Met deze nieuwe 911-generatie, de zevende, is het spartaanse karakter van weleer volledig verdwenen. Dat is zeker zo in het geval van de S-versie, die recht geeft op de gestuurde schokdemping PASM. Die staat garant voor een uitstekende filtering bij gebruikelijke snelheden en een feilloze koetswerkondersteuning zodra het tempo toeneemt. Het motorgeluid kan worden aangepast aan je humeur. De snelle ruitontdooiing vonden we onnodig warm.
-
Praktische kant
Met zijn 10 centimeter langere wielbasis dan voordien biedt de 911 ruime zitplaatsen voorin. Het dashboard werd uitgebreid, maar de uitstekende rijhouding die typisch is voor het model, met een perfecte opstelling van pedalen en stuu, is echter gebleven. De instap naar de achterste zitplaatsen, die nog altijd enkel geschikt zijn voor jonge kinderen, blijft moeilijk. Als je de rugleuningen neerklapt, beschik je over extra laadruimte, in aanvulling van de koffer in de neus.
-
Budget
Door de toenemende vraag op opkomende markten voelt Porsche de crisis niet. En het merk lijkt ook niet geneigd te zijn om zijn prijzen te laten zakken. Integendeel, zijn fetisjmodel wordt steeds duurder. Zelfs de tijd dat de Boxster betaalbaar was, ligt achter ons. En als je populair bent, kun je elk futiel accessoire doorrekenen, al geef je zo de klant natuurlijk wel de mogelijkheid om zijn auto te personaliseren. Ook zijn er bijvoorbeeld geen forfaitprijzen voor het onderhoud.
De Porsche 911 Carrera 4S kost u zo'n tienduizend euro meer dan de achterwielaangedreven Carrera S, een meerprijs van nauwelijks tien procent. Daarmee heb je de garantie dat je er 365 dagen per jaar mee kunt rijden, dus - minstens - tien procent vaker. En de roesbeleving is even groot. Warm aanbevolen dus, liefst nog in combinatie met de uitstekende gerobotiseerde PDK-bak.