- Score redactie 16.29 /20
De 911 GT2 kennen we sinds 1995. In die tijd besloot Porsche een nog straffere versie uit te brengen van de toenmalige 911 Turbo, bedoeld als homologatiemiddel om met een competitievariant te kunnen aantreden in de autosport (meer bepaald in de 24 Uren van Le Mans). Het recept was kinderlijk eenvoudig: meer vermogen, een versterkt onderstel, achterwiel- in plaats van vierwielaandrijving en een dieetkuur, om uit te komen bij een optimale verhouding gewicht-vermogen. Die eerste GT2, op basis van de ‘993’, ontwikkelde 430 pk, voor amper 1.250 kilogram.
Bij totaal gebrek aan rijhulpsystemen kreeg dit model al snel de bijnaam ‘widowmaker’ opgespeld. Een verwijzing naar zijn delicate rijgedrag als gevolg van de inertie van zijn turbo’s, die wanneer ze eenmaal op toeren kwamen, zo’n brutale koppeltoevloed veroorzaakten dat de achtertrein uit balans kon raken. Na deze 993 GT2, waarvan slechts 172 exemplaren werden gebouwd, volgde in 2001 nog een GT2-versie van de 996 (in 462 pk), terwijl de 997 naast een ‘gewone’ GT2 (2007, 530 pk) ook recht had op een GT2 RS (2010, 620 pk). Al die generaties wisten respect en nederigheid bij hun bestuurder af te dwingen. Is dat met de nieuwe GT2 RS ook nog altijd het geval?
- Uitzonderlijk onderstel
- Erg elastische en krachtige zescilinder-boxer
- Vrijwel perfect stuur en dito remmen
- Plezier om onder de knie te krijgen
- Dagelijks bruikbaar
- Intimiderend potentieel
- Minder meeslepende klank dan GT3 RS
- Gebrek aan geluiddemping
- Niet zo licht als gedacht
- Geen manuele versnellingsbak mogelijk
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!