In het kort
-
Rijdynamiek
De zescilinder van de GT2 RS heeft een verbluffend breed nuttig toerentalgebied, en de combinatie van een relatief lineaire vermogensontplooiiing en een gaspedaal met een lange slag komt de doseerbaarheid ten goede. De PDK-versnellingsbak is een toonbeeld van veelzijdigheid, en ook de remmen (kracht, uithoudingsvermogen) zijn vrij van kritiek. Door de sterke neerwaartse druk lijkt het onderstel van de GT2 RS te ontsnappen aan de wetten van de fysica.
-
Veiligheid
De aluminium structuur, de veiligheidskooi en het zespuntsharnas zorgen voor een optimale veiligheid als het een keer fout zou gaan. De nieuwste generatie van de stabiliteitscontrole PSM staat de bestuurder goed bij: het systeem grijpt discreet in en is in twee stappen uitschakelbaar. Standaard heeft ook de GT2 RS zes airbags. De grip op een nat wegdek is er merkbaar op vooruitgegaan met de komst van de Dunlop Sport Maxx Race 2-banden.
-
Comfort
Los van het totale gebrek aan geluiddemping is het comfort verzorgd, de filtering van de ophanging op kop. De rijhouding benadert de perfectie, hoewel de rugleuning van de kuipstoelen niet verstelbaar is. Bovendien hinderen hun hoge flanken de instap enigszins. Alle bedieningselementen vallen goed in de hand en staan waar ze horen te staan. Diehards kunnen enkele kilo’s winnen door de klimaatregeling te laten vallen.
-
Praktische kant
Het optionele neusliftsysteem om de voortrein hydraulisch op te krikken komt goed van pas in de stad, net als de kleine draaicirkel. De koffer is daarentegen petieterig (115 liter), terwijl de achterste stoelen geschrapt werden. De achteruitrijcamera is allesbehalve een luxe bij het parkeren. Vooraan moet je op je buikgevoel afgaan – met het risisco de splitter te beschadigen. Het interieur telt enkele opbergvakken waarin je wat spullen kwijt kunt.
-
Connectiviteit
De multimedia-interface is gebruiksvriendelijk en compleet. Het scherm reageert goed en gegevens invoeren is kinderspel. Ook een smartphone koppelen gaat zonder moeite, en met de module Connect Plus kun je op internet. De navigatie werkt snel en intuïtief, met goed leesbare kaarten en duidelijke instructies. De boordcomputer neemt de belangrijkste info van het centrale scherm over en voegt er extra’s aan toe, zoals een chronometer of een G-krachtenindicator.
-
Budget
De basisprijs kan hoog lijken, maar zijn zeldzame karakter maakt van deze GT2 RS een echte investering – kijk maar naar de prijzen die voor zijn voorganger gevraagd worden. Sommige opties zijn vrekkig, maar de uiteindelijke rekening dikt niet meer buitensporig aan. Het verbruik is meer dan redelijk voor een geweldenaar met 700 pk, en zelfs de belastingen vallen mee als je ze tegen het licht van de aankoopprijs houdt.
Ook als is de nieuwste Porsche 911 GT2 RS niet meer de baarlijke duivel waarvoor zijn voorgangers werden gezien, toch is het nog altijd niet iedereen gegeven om zijn limieten te gaan opzoeken: daarvoor is naast het nodige talent en enige ervaring ook flink wat moed vereist. Deze 911 is verbazingwekkend volgzaam zolang je hem niet provoceert, maar transformeert desgewenst ogenblikkelijk in een asfaltmonster dat alles verslindt wat het op zijn weg tegenkomt. Dit is een precisie-instrument dat je een intens plezier weet te verschaffen, zonder toegevingen te doen. Door dat woeste kantje in grote lijnen te behouden, maar er een welkome dosis goede manieren aan toe te voegen, hebben ze in Zuffenhausen een meesterwerk afgeleverd. Hulde
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!