- Score redactie 14.74 /20
De achtste generatie van de Porsche 911, met fabriekscode 992, wijkt niet af van de Duitse doctrine dat een modelwissel altijd en immer met extra pk’s gepaard moet gaan. In het land van onbegrensde snelheden is 330 km/u nu eenmaal een vooruitgang tegenover 318 km/u, ook al is dat dan een vrij theoretisch gegeven; slechts enkelingen wagen zich op de Autobahn aan zo’n hachelijke onderneming. Minstens zo vitaal voor het prestige is de 0-100 km/u-spurt, en daarin kreeg Porsches oppergaai plots af te rekenen met een onverwacht taaie klant uit de eigen rangen: de elektrische Taycan, waarvan de Turbo S-versie amper 2,8 seconden nodig heeft om die klus te klaren. Maar Ordnung muss sein: volgens de fabrieksmetingen kan deze 911 het in 2,7 tellen en blijft hij dus de rapste van de familie.
De radicale GT2 even buiten beschouwing gelaten is de Turbo, met of zonder S, altijd al de alfa-911 geweest. Het is het toonzaalmodel dat alle beschikbare technologie van Porsche bundelt in een streven naar de ultieme verzoening van raketprestaties en geriefelijkheid. De 991-generatie gooide in 2013 zo weer een boel nieuwigheden in de strijd, zoals een actieve voorspoiler, vierwielsturing en adaptieve antirolstangen. De 992 is een doorontwikkeling van die 991 en dus geen drager van grote primeurs.
- Pijlsnelle acceleraties
- Waanzinnig efficiënt en stabiel chassis
- Krachtige remmen
- Comfort en gebruiksgemak
- Ergonomie infotainmentsysteem
- Bijzonder duur
- Soms bespottelijk hoge optieprijzen
- Verbruik kan oplopen
- Materiaalkeuze dashboard
- Te snel voor ons verkeer
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!