Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 Turbo S : handelbare kracht

Geschreven door Hans Dierckx op

De huidige 911 is goed een jaar oud, en dan is het traditioneel tijd voor een dopingprik in de kont. De Turbo S ontwikkelt alweer een stuk meer vermogen dan de vorige: 650 lenige trekpaarden ditmaal. Tegelijk heeft het beest meer manieren dan ooit.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.74 /20

De achtste generatie van de Porsche 911, met fabriekscode 992, wijkt niet af van de Duitse doctrine dat een modelwissel altijd en immer met extra pk’s gepaard moet gaan. In het land van onbegrensde snelheden is 330 km/u nu eenmaal een vooruitgang tegenover 318 km/u, ook al is dat dan een vrij theoretisch gegeven; slechts enkelingen wagen zich op de Autobahn aan zo’n hachelijke onderneming. Minstens zo vitaal voor het prestige is de 0-100 km/u-spurt, en daarin kreeg Porsches oppergaai plots af te rekenen met een onverwacht taaie klant uit de eigen rangen: de elektrische Taycan, waarvan de Turbo S-versie amper 2,8 seconden nodig heeft om die klus te klaren. Maar Ordnung muss sein: volgens de fabrieksmetingen kan deze 911 het in 2,7 tellen en blijft hij dus de rapste van de familie.

De radicale GT2 even buiten beschouwing gelaten is de Turbo, met of zonder S, altijd al de alfa-911 geweest. Het is het toonzaalmodel dat alle beschikbare technologie van Porsche bundelt in een streven naar de ultieme verzoening van raketprestaties en geriefelijkheid. De 991-generatie gooide in 2013 zo weer een boel nieuwigheden in de strijd, zoals een actieve voorspoiler, vierwielsturing en adaptieve antirolstangen. De 992 is een doorontwikkeling van die 991 en dus geen drager van grote primeurs. 

  • Pijlsnelle acceleraties
  • Waanzinnig efficiënt en stabiel chassis
  • Krachtige remmen
  • Comfort en gebruiksgemak
  • Ergonomie infotainmentsysteem
  • Bijzonder duur
  • Soms bespottelijk hoge optieprijzen
  • Verbruik kan oplopen
  • Materiaalkeuze dashboard
  • Te snel voor ons verkeer

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker