In het kort
-
Rijdynamiek
Overwegend maximumscores: veel minder mag je ook niet verwachten van een rasatleet als deze. Het enige wat deze Turbo S in de weg staat, is zijn voor een 911 hoge totaalgewicht, wat hij ruimschoots compenseert door alle mechanische hulpmiddelen. Alleen verloopt het allemaal zo makkelijk en zo verfijnd dat het de rijsensaties wat in de weg staat. Dit is eerder een auto die ontzag wekt en indruk maakt, dan dat hij van elke gereden kilometer een bijzondere ervaring maakt.
-
Veiligheid
De Turbo-versie van de 911 is niet langer een gevaar op de weg, maar een hoogst geavanceerde brok techniek die fouten van de bestuurder zelf oplost. Maar zo’n gevoel van immuniteit kan ook bedriegen, zeker wanneer je het volle potentieel van de auto gaat benutten. Loopt het dan mis, dan zijn de gevolgen groot. Zowel qua actieve als passieve veiligheid heeft deze opper-911 echter alle snufjes om de gevolgen van een ongeval zo beperkt mogelijk te houden.
-
Comfort
Op dit prestatieniveau is de dagelijkse bruikbaarheid indrukwekkend, zowel wat bedieningsgemak als verfijning betreft. De adaptieve schokdempers weten verrassend goed raad met wegoneffenheden, beter dan in vele gewone personenwagens, en de geluiddemping is top. Enkel bij hogere kruissnelheden treedt windgeruis op rond de spiegels, maar dat is onvermijdelijk. Meer dan ooit is de 911 dé sportwagen die je ook dagelijks kunt inzetten, ook als Turbo S.
-
Praktische kant
Als 2+2-zitter heeft de 911 zijn beperkingen. Er is wel behoorlijk wat laadruimte, maar ze is verdeeld tussen de koffer (voorin) en de achterbank, die moeilijk toegankelijk is. Jammer is ook dat Porsche niet in meer opbergvakken heeft vpprzien – een extra sleufje voor je telefoon zou bijvoorbeeld handig zijn. Ook de afwerking van het dashboard haalt niet hetzelfde niveau van de twee vorige generaties; hier en daar werd duidelijk bespaard op de materialen.
-
Connectiviteit
De digitalisering is onomkeerbaar ingezet, al waarderen we dat Porsche nog bepaalde analoge tradities in stand houdt, onder meer voor de centrale toerenteller en het klokje op het dashboard. Los daarvan is de interface helder en vrij overzichtelijk, al moet je er zoals bij elk hedendaags systeem wel even je weg in zoeken. Het PCM-systeem valt gemakkelijk aan te sluiten op je telefoon. Een DAB-radio is standaard, dus de 911 is klaar voor de toekomst.
-
Budget
Een auto als deze is niet meer dan een verwennerijtje, dus is het niet erg geloofwaardig om te gaan zeuren over de prijs. Toch maakt Porsche het hier en daar wat bont – de kostprijs om bijvoorbeeld de veiligheidsgordels in een andere kleur te hebben, is exorbitant. Zowat alle basisbenodigdheden zijn evenwel standaard, dus wie zich kan beheersen, kan de optiefactuur beperkt houden. Allicht volgt nog een minder dure en minder krachtige Turbo (zonder S).
We kunnen alleen maar diepe bewondering hebben voor hoe Porsche de 911 Turbo S steeds weer een niveautje hoger weet te tillen in twee absoluut tegengestelde domeinen: gebruiksvriendelijkheid en mokerprestaties. Deze ‘992’ is daarvan alweer een exponent. Geen enkele andere auto (behalve dan de elektrische superberlines van vandaag, à la Tesla of Taycan) is zo snel in een rechte lijn én tegelijk zo verfijnd. In het bochtenwerk is deze Duitser bovendien superieur. Op de achterkant van die medaille staat echter een bedenking: in een sportwagen moet elke meter een belevenis zijn, maar die prikkeling zit in dit geval te diep weggemoffeld. Wellicht beleef je op lange termijn meer plezier aan een sportwagen die elke dag vermaakt, in de plaats van eentje die af en toe verbluft. Die bedenking staat een hoge rapportscore echter niet in de weg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!