- Score redactie 14.72 /20
Net zoals die van de Boxster - waarvan hij is afgeleid - en bij uitbreiding die van de jongste 911 werd de kooistructuur van de Cayman volledig opnieuw ontworpen. Doordat voortaan in ruime mate een beroep wordt gedaan op staal met hoge weerstand en - vooral - op aluminium (voor 44 procent), weegt ze nog maar 237 kilo (een daling met 47 kilo), terwijl de torsiestijfheid er met 40 procent op vooruitging. Weliswaar maken nieuwe uitrusting, uitgestrektere glaspartijen en grotere wielen die gewichtsvermindering deels ongedaan, maar als je een gelijkwaardige versie neemt, is deze Cayman (met codenaam '981') toch een slordige 30 kilo lichter dan zijn voorganger... ondanks zijn grotere afmetingen. De totale koetswerklengte groeide namelijk met 3 centimeter, terwijl de wielbasis zelfs met 6 centimeter toenam (de vooroverhang werd 2,7 centimeter korter), wat de stabiliteit ten goede komt. Net als voor de jongste 911 en Boxster is de boodschap dus meer dan duidelijk: de nieuwe Cayman belooft efficiënter en plezieriger te rijden. Temeer omdat hij ook beslag heeft kunnen leggen op het Porsche Torque Vectoring-systeem van de 911 (als optie) om zijn levendigheid in scherpe bochten te vergroten, en omdat zijn twee zescilinderboxermotoren krachtiger werden, maar tegelijk toch heel wat zuiniger zijn - het normverbruik daalde met 15 procent.
- Prestaties, bedwelmende zescilinder-boxer
- Voorbeeldige bedieningsorganen
- Weggedrag en evenwicht
- Comfort
- Behoorlijke laadvolumes
- Afwerking en uitrustingsmogelijkheden
- Gebrek aan koppel bij gemiddelde toerentallen
- Hoge prijs, dure opties, uitrustingslacunes
- Teleurstellende basisbanden
- Gebrek aan opbergruimtes
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman