Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche Cayman

In het kort

  • Techniek

    De 2.7 is goed gebekt: in hoge toeren brult hij als een duivel en brengt hij de zintuigen in vervoering, zeker met de optionele sportuitlaat. Hij is beschaafd bij lage en explosief bij hoge toeren, maar mist wat koppel tussen 2.500 en 4.500 o/m. Blijkbaar een bewuste keuze van de ingenieurs, die zo de duw in de rug vanaf 4.000 o/m wilden versterken. Porsche-motoren behoren nog altijd tot de zuinigste in hun soort: een testgemiddelde van 11,4 l/100 km is erg redelijk gezien de prestaties.

  • Wegligging

    Met zijn lagere gewicht, stijvere structuur, bredere sporen en langere wielbasis laat de Cayman zich met gemak in de bochten zetten. Zijn gezonde en voorspelbare reacties brengen je nooit in de problemen. Verslaving gegarandeerd - behalve dan dat de standaardbanden van 18 duim met hun te hoge en onvoldoende stijve flanken de nauwkeurigheid in het gedrang brengen. Het remsysteem is opgewassen tegen zijn taak; als optie zijn koolstofceramische schijven verkrijgbaar.

  • Veiligheid

    De Cayman is voorzien van het belangrijkste qua passieveveiligheidsuitrusting (vier airbags en veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers). Nieuw is dat de optielijst nu ook een adaptieve snelheidsregelaar omvat. Die werkt goed, maar je moet er wel 2.202 euro extra voor betalen. Papa's mogen ook niet vergeten de Isofix-bevestiging op de passagiersstoel aan te kruisen, die gekoppeld is aan de mogelijkheid om de passagiersairbag uit te schakelen.

  • Comfort

    Het rijcomfort is natuurlijk het beste met de basisbanden (achttienduimers). Het wegcontact blijft echter ook met rubbers van 19 of 20 duim aanvaardbaar voor dagelijks gebruik, zeker in combinatie met de gestuurde schokdempers van het PASM, die voor deze generatie minder hard werd afgesteld. De geluiddemping is verzorgd, net als de rijhouding en de stoelen. Voor een automatische airco doet Porsche je bijbetalen, wat op dit prijsniveau behoorlijk vrekkig genoemd kan worden.

  • Praktische kant

    Instappen in een Cayman verloopt natuurlijk minder vlot dan pakweg in een Renault Scénic, maar qua veelzijdigheid hoeft de Porsche niet veel onder te doen voor een middenklasseberline als bijvoorbeeld de Volkswagen Golf. Zo heb je naast de koffer voorin ook nog een laadruimte achterin, terwijl je zelfs nog kunt stapelen boven op de motor. Het dashboard is goed ingedeeld en mooi getekend, maar opbergruimtes zijn er jammer genoeg niet.

  • Budget

    We hadden van een Porsche niet anders verwacht: deze Cayman draagt een stevig prijskaartje, de lijst met opties is schier eindeloos en ze zijn duur. Dat is echter de prijs die je moet betalen voor een weergaloze sportieveling, die trouwens een goede herverkoopwaarde geniet op de tweedehandsmarkt. De opties zullen het prijskaartje nog flink de hoogte injagen, maar nog niet tot op het niveau van dat van een 911. De hiërarchie blijft met andere woorden gerespecteerd.

Porsche Cayman
Conclusie / Porsche Cayman

Net als het dier waarnaar zijn naam verwijst, is de Cayman een fascinerende bolide, die in staat is tot onthutsende topsnelheden en bijzonder snelle gerichte aanvallen. Zowel op de openbare weg als op het circuit slaagt de '981' erin om zich als geen enkele andere sportieveling in bochten te wurmen, zonder ooit de minste misstap te vertonen. Kortom, de Cayman blijft een van de fijnste bochtenpikkers die er zijn, terwijl dat verder geen enkele toegeving vergt, want deze coupé vertoont een veelzijdigheid die weinig sportievelingen hem zullen betwisten. Tenzij misschien de 911, maar daarmee heeft Porsche rekening gehouden. Om te beginnen is er het verschil in vermogen, maar daarnaast is zijne majesteit de 911 nog altijd minstens 40.000 euro duurder... Beide modellen zijn dan ook geen rivalen; ze vullen elkaar aan. En zo moet het zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker