Detailtests / Porsche Macan S
Zijn compactere formaat maakt de Porsche Macan a priori dynamischer dan de Cayenne. Of hij zijn claim van sportiefste SUV in zijn soort hard kan maken, gingen wij na aan de hand van de 'instapversie' S.
- Score redactie 15.24 /20
Net als bij de Cayenne zijn de Porsche-ingenieurs niet van nul af aan begonnen voor de ontwikkeling van de Macan. Ditmaal zijn ze gaan neuzen in het onderdelenmagazijn van het zustermerk met de vier ringen, waar ze hun oog lieten vallen op het platform van de Q5. Concreet betekent dit dat de bodemplaat, de ophangingsgewrichten en de draagarmen - en dus ook de wielbasis - ongewijzigd werden overgenomen van de Audi, maar daar blijft het bij. Alle andere ophangingsonderdelen, zoals schokdempers, veren, stabilisatorstangen en elastische verbindingen, werden helemaal herontwikkeld door Porsche. De ingenieurs hebben zelfs drie afzonderlijke ophangingstypes voorzien voor de Macan, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten. Ook de vierwielaandrijving werd grondig aangepakt, niet alleen met het oog op de trekkracht, maar ook om het dynamische potentieel te verhogen. Porsche nam daartoe zijn toevlucht tot een actief differentieel met beperkte slip (PTV Plus), dat als optie verkrijgbaar is voor de achtertrein.
- Compromis pneumatische ophanging
- Rijhouding, aangename bedieningsorganen
- Levendigheid, wegligging
- Echt sportief rijplezier, prestaties
- Geslaagd aandrijfgeheel, veelzijdige motor
- Algemene look, kwaliteitsindruk binnenin
- Hoog reëel verbruik
- Moeilijk in te schatten koetswerk
- Hoge prijs, zelfs t.o.vCayenne
- Krenterige en dure opties
In dit artikel : Porsche, Porsche Macan
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW X5 xDrive35i
Lexus RX RX450h FWD Executive Line
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands