In het kort
-
Techniek
Met zijn 340 pk en zijn 460 Nm gaat de Macan S prat op een opmerkelijke veelzijdigheid: zijn 3.0-V6-biturbo biedt het temperament van een echte sportieveling, maar ook de souplesse van een groot drukgevoed blok. Dat polyvalente karakter wordt nog versterkt door de PDK-versnellingsbak, die bij een sportieve rijstijl steeds erg homogeen en snel werkt. De enige smet op het aandrijfblazoen betreft het verbruik, dat in werkelijkheid veel hoger ligt dan wat de constructeur op papier claimt.
-
Wegligging
De optionele pneumatische ophanging (2.759 euro) maakt van de Macan een erg comfortabele en dynamisch onverstoorbare SUV. Deze mooie balans is allicht ook deels te danken aan het goede compromis tussen grip en filtering van de negentienduimwielen waarmee onze testwagen was uitgerust. Dankzij een vrij beperkte overbrengingsverhouding en een goed afgestelde elektromechanische bekrachtiging kan ook het stuur van de Macan een erg positieve balans voorleggen.
-
Veiligheid
Net als bij de vierwielaangedreven versies van de 911 wordt de koppeloverdracht verzekerd door een gestuurde koppeling. Naargelang van het gripniveau en/of de bevelen van de bestuurder wordt het koppel haast ogenblikkelijk verdeeld tussen de twee assen, die elk zelfs 100 procent toebedeeld kunnen krijgen. Zoals steeds bij Porsche is de veiligheidsuitrusting op peil. Wie wil, kan die tegen meerprijs nog uitbreiden met zaken als een spoorassistent of een dodehoekcontrole.
-
Comfort
Als er één optie is die aanbeveling verdient, dan is het wel de pneumatische ophanging (2.759 euro). In combinatie met niet al te grote wielen (zoals de negentienduimers van onze testauto) garandeert die een verbluffend zachte rijervaring. Een van de troeven van deze 'kleine' Porsche-SUV is het veelvoud aan verstelmogelijkheden wat betreft de rijhouding. De sportiefste bestuurders vinden ongetwijfeld hun draai, maar ook wie graag hoog zit, heeft aan de Macan een goede keuze.
-
Praktische kant
In theorie biedt de Macan plaats aan vijf inzittenden, maar in werkelijkheid zijn er dat eigenlijk maar vier. De centrale zitplaats op de achterbank is erg smal en bijvoorbeeld niet geschikt om een derde kinderzitje of verhoogkussen te installeren. Wat de koffer betreft, is het gelukkig een heel ander verhaal. Met een inhoud van 500 liter onder het afdekscherm en een in drie ongelijke delen neerklapbare achterbank komt de Macan best functioneel uit de hoek.
-
Budget
Met een prijskaartje van 60.258 euro is de Macan S amper 1.300 euro minder duur dan grote broer Cayenne (61.589 euro voor de 3.6-V6 van 300 pk). Een koopje kun je hem dus allerminst noemen, ook niet in vergelijking met zijn concurrenten, maar we hadden niet anders verwacht van Porsche. Onze testwagen was verder aangekleed met opties ter waarde van 35.000 euro. Er is dus voldoende ruimte om de Macan te personaliseren, zelfs met opties waarvan u nooit had kunnen dromen...
Dankzij zijn ervaring met de Cayenne wist Porsche klaarblijkelijk welke ingrediënten het in zijn Macan moest mixen om de rijsensaties ronduit verbluffend te maken. Ten eerste: een goed onderstel dat comfort aan efficiëntie paart - of toch in het geval van de optionele pneumatische ophanging. Ten tweede: een geslaagd aandrijfgeheel dat zowel veelzijdigheid als prestaties biedt, al gaat dat laatste wel ten koste van het verbruik. En ten derde: een interieur dat zowel de man achter het stuur (rijhouding, bedieningen) als de passagiers (comfort, kofferruimte) verwent. Het lijdt geen twijfel: op dit moment is er geen enkele compacte SUV die zo aangenaam rijdt als deze Porsche Macan S. Maar er is er ook geen enkele zo duur...