Detailtests / Porsche Panamera 4S Diesel : De snelste diesel ooit
De tweede generatie van de Panamera schaafde zijn lijnenspel bij, maar kijkt nog altijd niet op een cilindertje meer of minder. Sterker nog, wie op dit ogenblik een diesel wil, krijgt sowieso een achtcilinder.
- Score redactie 15.64 /20
Terwijl de duikende achterpartij van de 911 nu al bijna een halve eeuw lang haast ongewijzigd overgaat van generatie op generatie, was de kont van de eerste Panamera geen lang leven beschoren. De tweede generatie van Porsches topklasseberline doet afstand van die massieve achterkant – ze zal niet gemist worden – en kiest voor veel vloeiender lijnen, die doen denken aan de achterkant van de... 911. Maar uiteraard heeft deze generatiewissel veel meer om het lijf dan enkel een nieuw kleedje.
Nagenoeg alles aan deze Panamera is nieuw: zijn platform, zijn motoren, zijn versnellingsbakken, zijn aluminium koetswerk, zijn uitrusting en – hoe kan het tegenwoordig anders? – zijn connectiviteit. Het enige wat niet veranderde, is de positionering van het model: de Panamera is nog altijd de meest limousineachtige Porsche, en tegelijkertijd de meest Porsche-achtige limousine. De Panamera is trouwens ook nog altijd de enige Porsche waarin je achterin comfortabel twee volwassen inzittenden kunt meenemen zonder dat die noodzakelijkerwijs het asfalt vanuit de hoogte moeten aanschouwen.
- Erg hoogstaande rijdynamiek
- Rijcomfort gevrijwaard
- Rijhouding
- Explosieve motor
- Verbruik bij rustige rijstijl
- Hoge prijs, talloze opties
- Niet beschikbaar als Executive
- Slechts vier zitplaatsen
- Hoog gewicht
- Moeilijk te sluiten deuren
In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands