Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche Panamera 4S Diesel : De snelste diesel ooit

In het kort

  • Rijdynamiek

    Porsche noemt zijn Panamera de sportiefste limousine op de markt en de 4S Diesel de snelste diesel ooit in een berline. En om eerlijk te zijn durven wij na deze test geen één van die twee claims in twijfel te trekken. De Panamera gaat vlak door de bocht en laat zich met de vingertippen besturen, terwijl zijn vierliter-V8 een beroep doet op sequentiële drukvoeding om kanontijden neer te zetten, zowel bij het optrekken als bij het hernemen.

  • Veiligheid

    Wat de actieve veiligheid betreft, blijkt de Panamera een modelleerling, niet het minst door zijn ruim bemeten remmen. Daarnaast beschikt deze topklasseberline altijd over acht airbags, waarvan twee voor de knieën (voor bestuurder en passagier). De laterale airbags achterin die het arsenaal compleet maken, vergen maar een bescheiden meerprijs gelet op de prijs van de andere opties. Alle rijhulpsystemen moet je ook in de optielijst gaan zoeken.

  • Comfort

    De optionele luchtvering (met drie kamers) verzekert de Panamera van een onberispelijke filtering, ook al voelt deze Porsche over het algemeen altijd iets harder aan dan de concurrerende limousines. De sowieso al uitstekende geluiddemping kun je naar een nog hoger niveau tillen via de akoestische ruiten (1.452 euro). De binnenruimte is riant, maar de Panamera is een strikte vierzitter. De vier stoelen kunnen ook worden voorzien van een massagefunctie.

  • Praktische kant

    Als gevolg van zijn wat sportievere kleedje verloopt de instap achteraan in de Panamera iets minder vlot dan in een traditionele berline. En zonder de optie soft close moet je de deuren bovendien stevig dichtslaan om ze in het slot te doen vallen. De koffer is vrij groot (493 liter) en dankzij de grote achterklep makkelijk toegankelijk. De afwerkingskwaliteit is algemeen genomen onberispelijk; alleen zijn op de vele aanraakzones nogal snel vingerafdrukken zichtbaar.

  • Connectiviteit

    Het heeft even geduurd voor Porsche een online verbonden infotainmentsysteem had zijn merknaam waardig, maar de Panamera heeft op dat vlak de referenties niets meer te benijden. Temeer omdat de onlinediensten zowaar standaard zijn... De Porsche Advanced Cockpit blijkt over het algemeen intuïtief in de omgang, al zouden sommige bedieningsfuncties best nog wel wat eenvoudiger kunnen. Ook achterin laat alles zich bedienen via een geïntegreerde tablet.

  • Budget

    De 4S Diesel – de enige zelfontbrander in het Panamera-gamma – kost minstens 120.000 euro. Een flink pak meer dan de 85.000 euro die Porsche aanrekende voor de V6-diesel van de vorige Panamera, maar we zitten hier dan ook op een ander niveau. Bij een rustige rijstijl en gestabiliseerde snelheid komt de V8-biturbo spaarzaam voor de dag, maar wie de paardjes wat vaker aanspreekt, kan toch maar beter rekenen op een goede 10 l/100 km.

Porsche Panamera 4S Diesel : De snelste diesel ooit
Conclusie / Porsche Panamera 4S Diesel : De snelste diesel ooit

De Panamera II ligt niet alleen aangenaam op het netvlies, maar weet ook de andere zintuigen te bekoren, zelfs als diesel. De nieuwe V8 blijkt dan ook een fraai staaltje edelsmeedkunst, dat met brio de spreidstand beheerst tussen een laag verbruik en explosieve prestaties. En op voorwaarde dat je de auto uitrust met het volledige technologische arsenaal dat Porsche aanbiedt, weet de Panamera al dat geweld ook meesterlijk op het asfalt te zetten. Al laat hij zich bij een ontspannen rijstijl evengoed appreciëren voor zijn comfort. Een echte GT dus...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker