- Score redactie 16.00 /20
Na een aarzelend debuut is de - gedeeltelijke of volledige - elektrificatie van bepaalde modellen bij de Duitse constructeurs bruusk naar een hogere versnelling overgeschakeld. Alsof die merken na de eerste, op zijn zachtst gezegd sceptische reacties, plots volledig bekeerd zijn. Of moeten we daaruit opmaken dat deze 'elektroshock' is uitgelokt door de CO2-deadline van 95 g/km tegen 2020, die de Duitsers proberen op te schuiven naar 2024, door zich tot 104 g/km te beperken? Het is wel degelijk moeilijk voor merken als Porsche om zich aan een dergelijke limiet te houden, wetende dat de constructeur uit Zu¨ffenhausen tegenwoordig te veel auto's verkoopt om nog in aanmerking te komen voor uitzonderingsmaatregelen. Een andere bezwarende factor is dat de Porsche-motoringenieurs het minst van al geneigd zijn om voor erg kleine cilinderinhouden te kiezen... Natuurlijk doen ze wel aan downsizing, zij het met tegenzin, in afwachting van toekomstige, nog radicalere normen: atmosferische V8'en worden bij Porsche geleidelijk aan vervangen door V6-motoren met meerfasige drukvoeding. Viercilinders-in lijn zullen we pas zien in de Macan (die is afgeleid van de Audi Q5, waarvan hij de V6- en TFSI-motoren overneemt).
- Uitstekende prestaties, laag verbruik
- Herlaadmogelijkheid tijdens rijden (E-Charge)
- Efficiënt en plezierig rijgedrag
- Binnenruimte, comfort van hoog niveau
- Standaard luchtveren
- Homogeen en nauwelijks duurder dan 4S
- V6-geluid nog amper hoorbaar
- Aandrijfgeheel zonder ziel
- Reël verbruiksvoordeel tegenover Hybrid
- Verhouding buitenmaten-laadvolume
- Vierwielaandrijving niet leverbaar
- Hoge BIV in Brussel en Wallonië
In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera