In het kort
-
Techniek
Van de oude Hybrid neemt de Panamera S E-Hybrid dezelfde V6 met compressor over van 333 pk, gekoppeld aan dezelfde achttrapsautomaat, maar het elektrische vermogen verdubbelde. De aandrijfbatterij is voortaan herlaadbaar aan de stekker en heeft een vijf keer grotere energieopslagcapaciteit. Dat is een grote elektrische duw in de rug, die de kilometerspurt vanuit stilstand met één seconde inkort en hem weinig tot niets laat verbruiken.
-
Wegligging
Met deze plug-inhybride houdt de elektrische modus eindelijk steek. Zozeer zelfs dat je er plezier in gaat scheppen om te proberen geen benzine meer te verstoken. Daarmee wordt de V6 naar de tweede plaats verdrongen - ook al omdat hij weinig auditieve stimuli biedt. De kwaliteiten van het chassis en de luchtvering horen bij die van een krachtige achterwielaandrijver. De variabele stuurbekrachtiging Servotronic is standaard en koolstofceramische remmen staan in de optielijst.
-
Veiligheid
Als gevolg van zijn sportieve filosofie is een constructeur als Porsche niet zo obsessief bezig met rijhulpsystemen als Audi, BMW of Mercedes, maar de marktwetten en de vraag dwingen de constructeur uit Zu¨ffenhausen om te volgen. Alle recente rijhulpsystemen zijn dus als optie verkrijgbaar (afstandsradar, dodehoekcontrole, spoorassistentie). Net zoals de Diesel bestaat de Panamera S E-Hybrid enkel als gezonde en bijzonder geruststellende achterwielaandrijver.
-
Comfort
Het semi-elektrische rijden brengt voor de passagiers een onmiskenbare bonus in de vorm van zachtheid en stilte. Het is onmogelijk om hem agressieve klanken of mechanische brutaliteit te ontlokken. Herladen aan de stekker maakt dat je de ventilatie of de voorverwarming van het interieur kunt programmeren, zodat de temperatuur in de auto altijd ideaal is. Porsche heeft om dat alles te regelen een applicatie uitgedokterd waarmee je dat via je smartphone kunt...
-
Praktische kant
De lithium-ionbatterij weegt dubbel zoveel als het nikkel-metaalhydride-exemplaar (70 kilo) dat hij vervangt, maar biedt ook een vijf keer grotere opslagcapaciteit, zonder meer ruimte te vreten. Daardoor blijft het koffervolume behouden in vergelijking met wat de S Hybrid te bieden had, waardoor deze plug-inhybride erg bruikbaar blijft. Als enige superberline in zijn segment met een vijfde deur biedt de Panamera voortaan standaard een gemotoriseerde kofferklep aan.
-
Budget
Zonder echt minder snel op te trekken kost de S E-Hybrid (in totaal 416 pk, 5,4 seconden voor de sprint naar 100 km/h, 270 km/h) zo'n 9.000 euro meer dan een S en 3.000 euro meer dan een 4S, die een nieuwe 3.0-biturbo-V6 inwijden met 420 pk (5,1 seconden, 287 km/h). Hij is ook minder goed uitgerust, maar in de stad laat hij zich rijden als een volwaardige elektrische auto. En dan hebben we het nog niet gehad over de oneindig veel gunstigere verbruiksbalans.
Met de Panamera S E-Hybrid wil Porsche bewijzen dat het nog steeds extreem krachtige auto's kan bouwen en toch de toekomstige CO2-uitstootnormen kan halen. Om dat doel te bereiken moesten alle bestaande elektrische oplossingen worden aangesproken, waaronder een volledige herlaadbeurt aan de stekker of - en dat is nieuwer - tijdens het rijden (e-Charge). In afwachting van Mercedes met zijn S 500 Plug-In Hybrid is de Panamera S E-Hybrid de facto de best presterende hybride als we ook naar het verbruik kijken. Maar ook in absolute zin, dankzij het gemak waarmee hij je de ongemakken van het dagelijkse verkeer laat verteren en vooral omdat hij uitstootloos rijden in de stad mogelijk maakt. Dat gaat weliswaar ten koste van een lichte verbruiksstijging buiten de stad of - alsof het om een transfusie op leven en dood ging - een gigantische stroomafname op het elektriciteitsnetwerk. Zo ver hoeft Toyota, kampioen van de hybrides, niet te gaan om 'CO2-arm' te blijven...