- Score redactie 14.74 /20
Eind 2013 al (zie AG 890) werden we door Land Rover uitgenodigd voor een Eerste Test van de nieuwe hybride versie van de Range Rover en Range Rover Sport. We waren destijds niet helemaal overtuigd: de batterij leek nauwelijks genoeg opslagcapaciteit te hebben om de elektromotor een realistische bijdrage te laten leveren aan de aandrijving van de auto. Zuiver elektrisch rijden was vrijwel onmogelijk en van de theoretische ondersteuning door de elektromotor merkten we in de praktijk weinig. Sindsdien werd het erg stil rond de hybride Range Rovers. Wij waren binnen het medialandschap niet de enigen die niet overtuigd waren van het nut van deze nieuwe versie en Land Rover stuurde zijn ingenieurs terug naar het atelier om hun huiswerk opnieuw te doen. Dat heeft de lancering van de Hybrids weliswaar met een jaar vertraagd, maar het siert de Britten dat ze de kritiek ter harte hebben genomen in plaats van zich achter hun verdedigingswallen te verschansen en te doen alsof de pers er niets van begrepen had – een reactie die we in de sector helaas veel vaker zien... Vandaag hebben we dus de kans om de verbeterde Range Rover Hybrid te testen.
- Binnenruimte en koffer gevrijwaard
- Hoogstaand comfort en terreincapaciteiten
- Opulente luxe, filtering en schokdemping
- Geluiddemping
- Reële verbruikswinst, relatief lage CO2-uitstoot
- Prestaties, koppel van aandrijfgeheel
- Nauwelijks verschil in normverbruik met TDV6
- Prestatiewinst pas voelbaar bij aandringen
- Luidruchtige startmotor (stop-startsysteem)
- Aarzelingen in automaat bij uitkomen bocht
- Even duur als V8-benzine, prijs verschil met SDV8
- Weinig fiscaal voordeel
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover