In het kort
-
Techniek
Zijn aandrijfgeheel maakt de Hybrid fiscaal flink voordeliger dan de SDV8, in ruil voor vergelijkbare prestaties én een veel lager verbruik. Maar de korte aarzelingen af en toe bij het uitkomen van een bocht en de ietwat luidruchtige startmotor komen de verder zo soepele rijervaring wat verstoren. De CO2-uitstoot van 169 g/km is niet zo veel lager dan die van de TDV6 (182 g/km). De 5 liter kleinere brandstoftank wordt ruimschoots gecompenseerd door het lagere verbruik.
-
Wegligging
Hoewel de Range Rover niet ‘sportief’ rijdt, kan hij wel bogen op een erg capabel chassis. Hij gaat weliswaar wat meer rollen dan we van een moderne SUV gewend zijn, maar compenseert dat door een uitmuntende controle van de overige koetswerkbewegingen, een foutloze trekkracht en een erg precies stuur. De remmen worden ontlast door de energierecuperatie van het hybride systeem, maar de schijven zijn toch groter dan bij een TDV6, zodat hun uithoudingsvermogen feilloos is.
-
Veiligheid
De Range Rover kan met heel wat veiligheidssystemen worden besteld, maar de meeste écht vooruitstrevende zijn niet standaard, ondanks het hoge prijskaartje van deze auto. Met bixenonlampen en vierwielaandrijving is de actieve veiligheid echter al grotendeels verzekerd. Het enige wat we missen, is een automatische noodremhulp in de stad. De optionele dodehoeksensoren zijn welkom, want het zicht naar achteren is door de kleine achterruit erg beperkt.
-
Comfort
Het comfort is ontegensprekelijk het domein bij uitstek waarin de Range Rover uitblinkt. De stoelen zitten uitstekend, de comfortuitrusting is opulent (stoelverwarming voor iedereen, ventilatie voorin, alles elektrisch, tot de dubbele kofferklep en de achterbank toe) en de geluiddemping overtreft die van veel meer gestroomlijnde limousines. Maar vooral de ophanging is met haar voorbeeldige filtering en uitmuntende dempende werking moeilijk te evenaren.
-
Praktische kant
Voor een auto van 5 meter lang en hoekige proporties is de koffer relatief klein, maar dat komt deels omdat Land Rover ervoor kiest om de Range Rover met een forse thuiskomer of zelfs een volwaardig reservewiel te leveren, zodat je met een gerust gemoed het terrein kunt opzoeken. In het interieur zijn weliswaar veel handige bergvakken te vinden, maar die zijn niet altijd even gemakkelijk toegankelijk – kijk maar naar de deurvakken. De afwerking is uitstekend.
-
Budget
Voor een particuliere klant houdt de keuze voor een Hybrid geen steek. Hij is duizelingwekkend veel duurder dan de TDV6 en zelfs dan de even krachtige SDV8 en daaraan kan zijn lagere verbruik weinig veranderen. Als auto van de zaak klopt het plaatje al wat beter: fiscaal gezien (belasting op VAA, aftrekbaarheid) is de Hybrid duurder dan een TDV6, maar veel voordeliger dan een SDV8. Land Rover biedt nog steeds één jaar meer garantie (drie jaar) dan zijn Duitse rivalen.
De hybride aandrijflijn vergt in de Range Rover nauwelijks compromissen, want de terreincapaciteiten, de binnenruimte, de koffer én het weergaloze comfort blijven (nagenoeg) onaangeroerd. Het enige minpuntje komt van het inhouden van de aandrijflijn bij lage snelheden, wanneer de auto van de zuiver elektrische modus overschakelt op de hybride stand. De Hybrid is vooral zinvol voor wie een Range Rover als auto van de zaak wil. De enorme meerprijs wordt dan terugbetaald in de vorm van een grotere fiscale aftrekbaarheid voor het bedrijf én een lagere belasting op het Voordeel van Alle Aard (VAA) in vergelijking met de even krachtige SDV8. Tegenover de iets langzamere TDV6 heeft de Hybrid het financieel gezien moeilijk om een vuist te maken en als je naar de (weliswaar veel kariger uitgeruste) Duitse concurrentie kijkt, wordt de Range Rover puur een zaak van ‘goes- ting’ eerder dan een rationele keuze. Gelukkig bestaat ook de Range Rover Sport als Hybrid en die komt qua prijs dichter in de buurt van zijn rivalen.