Detailtests / Range Rover TDV6
De Range Rover gaat ondertussen al 43 jaar mee, maar begint nu pas aan zijn vierde generatie. Nog meer dan ooit tevoren trekt die volop de kaart van luxe, elegantie en onklopbare offroadcapaciteiten.
- Score redactie 15.00 /20
De volledig nieuwe structuur en het koetswerk van deze Range Rover zijn van aluminium. Daarvoor werd gewerkt volgens een methode die uniek is binnen de auto-industrie: de diverse componenten worden niet aan elkaar gelast en geschroefd, maar wel bevestigd met ultrasterke lijm en klinknagels. Als gevolg daarvan is het koetswerk van de Range in zijn eentje 180 kilo of 39 procent afgeslankt in vergelijking met de vorige generatie, terwijl de auto in zijn geheel 300 kilo minder weegt dan voordien. De uitzonderlijke gewichtswinst heeft verregaande gevolgen. De auto heeft namelijk een minder grote motor nodig om dezelfde prestaties te garanderen. Op die manier is de instapversie, de TDV6 met 3.0-diesel van 258 pk en 600 Nm, op papier even snel als de vorige Range TDV8 met zijn 4,4-liter van 313 pk en 700 Nm.
- Fabelachtig comfortpeil, opulente luxe
- Verbluffende geluiddemping
- Hoogstaande afwerking
- Onklopbaar in het terrein
- Prestaties-verbruik voor een 'basismotor'
- Soeverein rijgedrag op alle soorten wegen
- Peperduur
- Traag en complex infotainmentsysteem
- Instap voorin (A-stijl)
- Formaat in de stad
- Verhouding buitenmaten-kofferinhoud
- Reservewiel niet standaard op HSE
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover
Tests
Onze tests
De concurrenten
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 241 Summit
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands