In het kort
-
Techniek
De 3.0 TDV6 heeft geen enkele moeite met de Range Rover, die maar liefst 420 kilo lichter is dan zijn voorganger met V8-diesel. Hij is bovendien gekoppeld aan een bijzonder alerte ZF-achttrapsautomaat die zijn koppel optimaal benut en boterzacht van verhouding wisselt. Het verbruik is enerzijds zeer gunstig gezien de afmetingen en de prestaties van deze mastodont, maar anderzijds is de vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger licht teleurstellend.
-
Wegligging
Land Rover koos ervoor om de Range Rover te laten rollen in bochten en dat past hem wel. In die mate zelfs dat we de TDV6 liever hebben dan de achtcilinders met hun actieve antirolstangen, die wat minder gaan doorhangen, maar ook minder goed filteren. Dat rollen heeft trouwens geen nadelige gevolgen voor het veilige en aangename weggedrag, want de Range rijdt steeds soeverein. Sterker nog: hoe pokdaliger de ondergrond, hoe meer hij zich onderscheidt.
-
Veiligheid
EuroNCAP heeft de nieuwe Range Rover nog niet aan zijn testprocedure onderworpen, maar op de Amerikaanse botsproeven scoorde hij alvast uitstekend. De basisveiligheidsuitrusting is goed, maar knieairbags zijn niet te vinden. Vreemd, aangezien de rest van het Land Rover-gamma die wél heeft (met uitzondering van de voorhistorische Defender). Een actieve snelheidsregelaar en een spoorassistent staan in de optielijst. Het zicht naar voren is goed, dat naar achteren pover.
-
Comfort
Als er één hoofdstuk is waarin de Range Rover uitblinkt, is het wel dat van het comfort. De ophanging behoedt de inzittenden voor alle onaangename schokken, zelfs in ruiger terrein. De geluiddemping is van het beste wat we al meemaakten, en het zitcomfort is prinsheerlijk, terwijl op alle zitplaatsen een zee van ruimte te vinden is. De ergonomie valt mee, met als enige nadeel dat je veel functies moet bedienen via het aanraakscherm, dat soms met flink wat vertraging op input reageert.
-
Praktische kant
Het interieur zit vol praktische bergvakken en er zijn zelfs vijf 12-voltaansluitingen te vinden. De instap wordt vergemakkelijkt door de luchtvering, die de auto met een druk op de knop 5 centimeter kan laten zakken, maar wie zich aan het stuur optrekt om in te stappen, loopt het risico zijn hoofd te stoten aan de A-stijl. De moduleerbaarheid is niet meer dan gemiddeld, met als opvallend item de elektrisch neerklapbare achterbank - die echter vrij traag beweegt.
-
Budget
De Range Rover is bijzonder duur, ook in vergelijking met andere grote luxe-SUV's. Gelukkig laat de standaarduitrusting al vanaf het basisniveau niets te wensen over. De meeste extra's dragen bovendien een erg schappelijk prijskaartje. De algemene garantie van drie jaar of 100.000 kilometer is redelijk, maar een aluminium auto met slechts zes jaar corrosiegarantie, dat getuigt van weinig vertrouwen in je koetswerkafdeling. De inruilwaarde van een Range Rover is traditioneel erg hoog.
De nieuwe Range Rover is een uitzonderlijke auto die schijnbaar onverzoenbare eigenschappen fluitend combineert. Het luxeniveau dat je in deze auto ervaart, kan wedijveren met dat in een Bentley. Dat is niet enkel te danken aan de prachtige interieurafwerking en de vele comfortitems, maar ook aan de verbluffende geluiddemping. Bovendien presteert de TDV6-diesel meer dan voldoende om de meeste andere auto's achter je te laten (waar ze dan meteen uit het gezicht verdwijnen omdat je niets door de achterruit ziet). Maar ook ver van het asfalt is de Range Rover onovertro. en onder de SUV's, niet alleen in absolute zin, maar ook omdat hij zelfs in het zwaarste terrein een comfort van de bovenste plank blijft bieden. Een automobiele krachttoer dus, maar dat mag ook wel, aangezien de meeste van zijn rivalen gemakkelijk dertig procent minder duur zijn. En daarmee hebben we meteen het grootste nadeel vermeld...