- Score redactie 15.00 /20
In tegenstelling tot zijn voorganger, die zich uit principe (en ongetwijfeld uit stijfheidsoverwegingen) tot drie deuren beperkte, is de Clio IV RS enkel verkrijgbaar als vijfdeurs - net als de basisversie waarvan hij is afgeleid. Bovendien onderging het koetswerk geen enkele specifieke wijziging. De opgeblazen vleugels en de extra gespierde heupen behoren dus definitief tot het verleden: de wieltreinen van de RS passen voortaan in exact dezelfde wielkasten als die van een Clio dCi. Het koetswerk wordt rechtstreeks van de Renault-fabriek in Flins naar Dieppe gestuurd, waar de wagen volledig wordt geassembleerd. Hetzelfde geldt voor de motor, al is de omweg daar iets groter. De viercilinder, die uit de rekken van Nissan komt, wordt bijna volledig geassembleerd verscheept vanuit Japan. Toch wordt hij door de mensen van Renault Sport nog stevig onder handen genomen alvorens hij in het vooronder van de Clio IV terechtkomt. De handgeschakelde versnellingsbak met zes superkorte verhoudingen werd vervangen door een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (EDC). Om het polyvalente karakter van de Clio RS nog meer te vergroten heeft Renault Sport bovendien diverse rijprogramma's uitgewerkt: Normal, Sport en Race. Met een druk op de R.S. Drive-knop, die een plaats kreeg op de middentunnel, tussen de versnellingspook en de handrem, kun je daarmee de respons van de motor, de sturing van de transmissie, de rijhulpsystemen en de stuurbekrachtiging beïnvloeden.
- Gezond en plezierig dynamisch weggedrag
- Prestaties t.o.v. voorganger
- Reëel rijcomfort bij dagelijks gebruik
- Kracht en uithoudingsvermogen remmen
- Uitnodigende motorklank
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Trekkracht, minder goede voortrein
- Versnellingsbak bij dynamische rijstijl
- Manuele versnellingsbak niet verkrijgbaar
- Snel hoog verbruik
- Vrij rudimentaire steun van de voorstoelen
- Materiaalkeuze en afwerking
In dit artikel : Renault, Renault Clio