In het kort
-
Techniek
De Clio RS ruilt zijn grote atmosferische tweeliter in voor een 1.6-turbo met directe injectie en dubbele variabele timing, afkomstig van partner Nissan. Het vermogen bedraagt nog steeds 200 pk, maar het koppel steeg tot 240 Nm en is nagenoeg permanent beschikbaar tussen 1.500 en 5.500 o/m. Je hoeft dus niet meer voortdurend te schakelen, maar krijgt in ruil een volle motor. De gerobotiseerde EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling maakt het model een stuk veelzijdiger.
-
Wegligging
De voortrein met ontkoppelde fusee werd afgevoerd. Op technisch vlak is dat zeker een achteruitgang, ook al wordt het evenwicht van de Clio RS er natuurlijker door. Bij lastwissels volstaat het om even van het gaspedaal te gaan om de achterkant lichtjes te laten uitbreken, terwijl het voortaan ook gemakkelijker is om de auto met de remmen dwars te zetten in de bocht. De remmen, die blijkbaar niet groot genoeg konden zijn, stemmen tot volle tevredenheid.
-
Veiligheid
Het ESP wordt standaard gemonteerd en past zich aan de rijmodus (Normal of Sport) aan die via de R.S. Driveinterface werd ingeschakeld. In de Race-modus is de stabiliteitscontrole volledig uitgeschakeld en laat ze alle capriolen van de bestuurder toe. Zoals elke Clio heeft de RS drie Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes en twee sets airbags. Wel moet de Clio RS het helaas stellen zonder de gordijnairbags waarop zijn voorganger wél recht had.
-
Comfort
De nieuwe schokdempers met hydraulisch aanslagpunt komen zonder twijfel het comfort ten goede. Het Sportonderstel wordt dus inschikkelijker, waardoor de veelzijdigheid van het model nog toeneemt. Hoewel de stoelen voor een sportieveling onvoldoende steun bieden, is de rijhouding goed, terwijl de bedieningsorganen ergonomisch niets te verwijten valt. Het is alleen jammer dat de versnellingspook en schakelhendels qua zintuiglijke feedback zo virtueel aanvoelen.
-
Praktische kant
Net als de andere Clio's is de RS er alleen nog als vijfdeurs. Instappen, het hele gezin vervoeren, boodschappen inslaan of zelfs volgepakt op reis vertrekken, het gaat voortaan allemaal even vlot in de RS als in de gewone versies. Aan de kofferinhoud en neerklapbare achterbank werd namelijk niet geraakt. De RS is niet alleen de snelste Clio, maar ook de best uitgeruste, met standaard een multimediasysteem met aanraakscherm en gps en een automatische airconditioning.
-
Budget
Gezien het prijskaartje van bijna 25.000 euro hadden we een beter verzorgde afwerking verwacht dan bij de gewone Clio's. Helaas, ondanks de RS-logo's stelt de kwaliteitsindruk van het geheel nog steeds teleur. De volledige uitrusting laat weinig ruimte voor een optielijst. Het RS Monitor, om telemetriegegevens te verzamelen en te analyseren, is enkel verkrijgbaar in combinatie met het duurdere R-Link-navigatiesysteem, dat helaas nog steeds niet in productie is gegaan.
We moeten er ons bij neerleggen: de Clio RS is veranderd. Van een zuivere sportieveling voor de echte liefhebber is hij getransformeerd in een erg veelzijdige GTI... zonder zijn kampioensgenen echter helemaal naast zich neer te leggen. Want wat er ook van gezegd wordt, de ingenieurs bij Renault Sport weten nog steeds wat ze doen als ze een onderstel dynamischer maken of een veelzijdige stadsauto ombouwen tot een performante machine voor de weg en het circuit. De EDC-overbrenging, die voor de echte liefhebbers de doodsteek vormt, zal zonder twijfel andere deuren openen - net zoals de DSG dat binnen de Volkswagen-groep heeft gedaan.