- Score redactie 16.00 /20
Het segment van de gezinsberlines wordt stilaan het jachtterrein van de prestigeconstructeurs, die waarvan de berlines met name het beste rijplezier zouden garanderen. Aangezien de grotere binnenruimte en de lagere kostprijs die inherent zijn aan de voorwielaangedreven architectuur zoals alle massaconstructeurs die tot dusver hebben toegepast, klaarblijkelijk niet langer volstonden als compensatie voor een rijplezier dat ontoereikend werd bevonden, was het tijd voor een weerwoord. Dat claimt Renault nu gebracht te hebben met zijn Active Drive-chassis met vierwielsturing. Weliswaar is de Laguna GT niet de eerste auto met een dergelijke technologie. De meeste Japanse constructeurs (Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi) hebben tussen het einde van de jaren tachtig en het begin van dit millennium hun 4WS-model gehad (voor 4 Wheel Steering). Honda is daarbij zoals vaak een pionier geweest. In 1987 lanceerde het merk een Prelude die was uitgerust met een erg ingenieus, volledig mechanisch systeem dat enkel rekening hield met de stuurhoek. Daarna maakten actieve systemen hun opwachting, waarbij de snelheid van de auto kon worden opgenomen als parameter om de amplitude en de richting van de draaiing van de achterwielen aan te passen aan de omstandigheden. Het Active Drive-systeem van Renault ligt in de lijn van die laatste.
- Bijdrage van de vierwielsturing
- Makkelijk en efficiënt weggedrag
- Ongeëvenaarde wendbaarheid
- Comfortabeler dan standaard-Laguna
- Geslaagde geluiddemping
- Prima verhouding prijs-prestaties
- Prestaties en rijplezier (2.0 T )
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Hoog gewicht
- Verbruik bij sportieve rijstijl (2.0 T)
- Schokkerige motor (2.0 T )
In dit artikel : Renault, Renault Laguna