Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Mégane Grandtour

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Grandtour is het vijfde model op basis van de derde Mégane-generatie. Een voorbeeld van functionaliteit en praktisch vernuft.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De Mégane Grandtour deelt zijn platform met de andere leden van de familie, met dat verschil dat zijn wielbasis identiek is aan die van de Scénic (2,7 meter), die 6 centimeter langer is dan de berline. De bedoeling daarvan is uiteraard om de binnenruimte achterin te vergroten, wat wordt bevestigd door de fabriekscijfers, die gewag maken van 6 centimeter extra plaats voor de benen. De kofferinhoud van 524 liter onder het bagagescherm groeit daarentegen nagenoeg niet in vergelijking met de vorige generatie, ondanks de toegenomen koetswerklengte. Dat volume kan worden uitgebreid tot 1.600 liter door de achterbank neer te klappen. Dat is een meer dan aanvaardbaar cijfer voor dit segment, want daarmee zet de Mégane Grandtour zelfs zijn grote broer Laguna in de schaduw, die bijna 25 centimeter langer is, maar slechts 1.593 liter biedt. De Mégane Grandtour concentreert zich dus uitgesproken op de praktische zaken.

Rijgedrag: 132/200

De tegelijk soepele en gewillige 1.5 dCi 110 herneemt al vanaf de laagste toerentallen. De grotere, maar iets minder zachte 1.9 dCi 130 biedt uiteraard betere prestaties. Beide motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak die goed is gespreid om het volledige potentieel van deze motoren ten volle te benutten. De met bijzondere aandacht aangepaste stuurinrichting kampt niet meer met ongepaste variaties in de bekrachtiging en de benodigde inspanning wordt nu natuurlijker opgebouwd voor een beter stuurgevoel.

Veiligheid: 152/200

De krachtige en volhardende remmen van de derde Mégane-generatie behouden de troeven van de vorige.Trouw aan zijn gezinsroeping heeft de Grandtour een onderstuurd karakter en volgt de achteras steeds getrouw. De EuroNCAP-resultaten bevestigen dat alle middelen zijn aangewend om een optimale veiligheid te garanderen voor de inzittenden. Enkel een stabiliteitscontrole ontbreekt in de standaarduitrusting. Daarvoor moet je dus naar de optielijst gaan, waar jammer genoeg geen knieairbags te vinden zijn.

Comfort: 144/200

De Grandtour werpt zich op als een comfortreferentie in zijn segment dankzij een ophanging die een uitstekende filtering van diverse oneffenheden kan garanderen. Je zit goed aan het stuur en de voorstoelen bieden voldoende steun op schouderhoogte, terwijl de verschillende bedieningselementen eenvoudig te gebruiken zijn. De binnenruimte voor de achterste passagiers is comfortabel en de geluiddemping feilloos.

Functionaliteit: 140/200

Instappen vergt geen enkele moeite,maar het zicht schuin naar achteren is beperkt. De brede kofferklep en de lage drempel vergemakkelijken de toegang tot de bagageruimte. Die laatste kan gemakkelijk in compartimenten worden onderverdeeld om kleine voorwerpen op te bergen of worden uitgebreid om grote zaken te kunnen meenemen door de achterbank neer te klappen. Alles staat op een logische plaats in het aangename interieur waarin de gebruikte materialen zowel goed aanvoelen als ogen.

Budget: 152/200

Onder andere dankzij een geoptimaliseerde stroomlijn blijken de verbruikscijfers behoorlijk positief. De roetfilter, die geen specifiek onderhoud vergt, maakt het mogelijk om de onderhoudsbeurten van de auto verder uit elkaar te plannen. Wat de garantie betreft, houdt Renault zich aan het wettelijke minimum (twee jaar), maar particulieren kunnen die termijn als optie uitbreiden tot drie of vijf jaar met een maximum van 120.000 kilometer. De Grandtour is goed uitgerust voor zijn prijs.

Besluit: 720/1000

Hoewel breaks minder succes kennen dan compacte eenvolumers, hebben ze toch enkele troeven achter de hand. Ze kunnen namelijk een grote laadruimte rijmen met een rijgedrag dat identiek is aan dat van een berline. Bovendien garandeert hun kleinere formaat hen een lager verbruik voor een beter verteerbare aankoopprijs. Dat zijn eigenschappen die voor onze twee Méganes Grandtour spreken, die respectievelijk 2.550 en 3.150 euro minder kosten dan een vergelijkbaar uitgeruste Scénic. Dat stemt tot nadenken... Wanneer we u moeten helpen kiezen welke motor het meest overtuigt, zal dat ook deze keer weer afhangen van uw budget. Dat brengt u ongetwijfeld bij de “kleine” 1.5, die niet alleen minder duur is, maar die ook verleidt met zijn gewillige en zachte karakter. Dat betekent niet dat de 1.9 dCi een teleurstelling is. Temeer omdat zijn homogeniteit en zijn grotere reserves goed uitkomen als je zwaar beladen de weg op moet.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars