Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De breakversie van de jongste Peugeot 308 heet nog altijd SW. Met een lengte van 4,64 meter is de 308 SW 28 centimeter langer dan de vijfdeurs, een verschil dat hem gedeeltelijk in de wielbasis zit en gedeeltelijk in de achteroverhang. Dat resulteert in een riant koffervolume van meer dan 600 liter onder het bagagescherm, of 1.634 liter met de achterbank neergeklapt (in drie delen). Daarmee is de koffer groter dan die van de nochtans duurdere SUV 3008. Let wel, de plug-inhybrideversies moeten vanwege de batterij 60 liter inboeten. Het interieur is identiek aan dat van de berline; ook hier maken de gebruikte materialen maken over het algemeen een degelijke indruk, maar de ruimte achterin blijft beperkt. De instrumenten zijn standaard digitaal, en ook het aanraakscherm op de middenconsole is altijd van de partij.
In afwachting van de volledig elektrische versie, die voorzien is voor 2023, mag het motorenpalet dan al beperkt lijken, het zit wel doordacht in elkaar, met twee benzines (110 en 130 pk, allebei varianten van de 1.2 PureTech), één diesel (130 pk) en twee plug-inhybrides (180 en 225 pk, allebei fiscaal interessant voor professionals. Het weggedrag van de 308 SW doet de reputatie van Peugeot alle eer aan, met een snedige voortrein en een stuurinrichting die veel gevoel geeft. Alleen de centreerneiging van het stuur had beter gekund.
De 308 SW is groot geworden, zowel qua binnenruimte als qua afwerking en technologische snufjes, terwijl hij als vanouds ook prettig stuurt, zoals het een goede Peugeot betaamt. Kortom, al het goede van de voorganger, maar met nog wat meer verfijning en zachtheid erbovenop.