Concept
Het publiek dat vroeger een Peugeot 308 SW kocht, laat zich tegenwoordig makkelijker verleiden door de wat modieuzere 3008. Maar de breakversie laat niet op zijn kop zitten en keert terug met een dynamisch design. De extra centimeters in vergelijking met de vijfdeursversie doet geen afbreuk aan het knappe lijnenspel. Eerder integendeel, want de SW oogt opvallend elegant. Ten opzichte van de vijfdeurs nam zowel de wielbasis als de achteroverhang toe, met respectievelijk 5,5 en 27 centimeter. In vergelijking met de vorige 308 SW is de nieuwe 6 centimeter langer, maar ook 2 centimeter lager, wat een sportievere indruk geeft.
Binnenin de Peugeot 308 SW verandert er niets ten opzichte van de berline. Ook hier zien we dus een karaktervol dashboard en de jongste technologie. Het infotainmentsysteem i-Connect van de nieuwste generatie heeft alles wat je nodig hebt, te beginnen met compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay. De door ons geteste GT-uitvoering was bovendien uitgerust met het 3D-instrumentenpaneel. De materiaalkeuze en beschikbare aankledingen (met zelfs een gedurfd blauw nappaleder) maken van deze break niet langer een braaf aanbod, maar een echte verleider. De ruimte blijft erg uitnodigend voorin (vooral met de AGR-stoelen), maar ondanks de extra centimeters tussen de assen nog altijd een beetje krap op de achterbank.
Het interessantste aan een break is uiteraard zijn kofferruimte en Peugeot heeft aan alles gedacht om daar bij de 308 SW een toonbeeld in het genre van te maken. In de eerste plaats kan de (optionele) elektrische bediening van de achterklep het leven gemakkelijker maken. En terwijl de berline genoegen neemt met een achterbank die in twee delen kan worden neergeklapt, is die van de SW driedelig (40/20/40-verhouding) en dus veelzijdiger – of comfortabeler, want de twee achterpassagiers kunnen het middelste stuk als armsteun gebruiken. Bovendien heeft Peugeot hendels geïntegreerd waarmee je de bank van in de koffer kunt neerklappen. Ten slotte kun je met de FlexFloor tussen twee vloerposities kiezen.
Uitgedrukt in liters varieert het laadvolume bij de versies met enkel een verbrandingsmotor van 608 liter onder het bagagescherm tot 1.634 liter bij belading tot tegen het dak en met de rugleuningen neergeklapt. De batterij van de plug-inhybrideversies, zoals de door ons geteste Peugeot 308 SW Hybrid 225, eist ongeveer 60 liter van die volumes op. In de praktijk betekent dat dus dat de koffer vrij groot is, zelfs niet veel minder groot dan die van de SUV 5008. Ter info: we kregen er zonder grote problemen twee grote fietsen in.
Rijgedrag
Tijdens het rijden met de Peugeot 308 SW zijn de sensaties dezelfde als in de berline, al maakt de langere wielbasis onvermijdelijk dat de break minder snedig aanvoelt in bochten. Aan de andere kant wint hij aan stabiliteit in een rechte lijn. Met ons 225 pk sterk hybride aandrijfgeheel in combinatie met de achttrapsautomaat en een ophanging die toegeeflijk blijft, voel je dan ook – en vooral – het GT-potentieel van deze 308 SW. Met zijn lengte van 4,67 meter en zijn gewicht van 1.762 kilo kan deze Peugeot niet tot de meest dynamische modellen op de markt behoren, maar we zijn toch aangenaam verrast door zijn efficiëntie, en nog meer door de vlotheid in 100 procent elektrische modus, die erg aangenaam is in de stad. Zodra je vrije baan hebt, zorgt het gecumuleerde koppel van 360 Nm altijd voor bliksemsnelle hernemingen. Kortom: fatsoenlijk vermogen, zonder meer, maar onvermijdelijk een beetje een zwaarwichtig weggedrag.
Net als bij de berline is de prijsvork van de Peugeot 308 SW erg breed: van 26.950 euro voor de 1.2 PureTech 110 met handgeIschakelde versnellingsbak in de instapversie Active Pack tot 45.950 euro voor de Hybrid 225 GT Pack. De duurste versies zijn dan weer fiscaal het interessantst, althans voor zelfstandigen en ondernemingen. Tussen die twee motorversies in omvat het gamma nog de 1.2 PureTech 130, de Hybrid 180 en de 1.5 BlueHDi 130. In vergelijking met de berline kost de SW ‘slechts’ 1.000 euro meer, maar in vergelijking met een 3008 bedraagt het verschil bijna 6.000 euro… in zijn voordeel.
Verdict
De Peugeot 308 SW is een break die zal schitteren in het fleetsegment, maar ook daarbuiten. In het eerste geval omdat bedrijven er wel pap van zouden moeten lusten, in het tweede omdat zijn strakke en sexy uiterlijk het ego van zijn eigenaar/gebruiker zal strelen. Tenzij je zweert bij auto's op hoge poten, is de 308 SW – puur theoretisch – dan ook interessanter dan een 3008. Niet alleen omdat hij veel minder kost, maar ook omdat zijn koetswerkarchitectuur hem aangenamer maakt om mee te rijden.
Bekijk ook onze video van de Peugeot 308
Verwante testen
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!