Concept
Voor we beginnen even een verwijzing: wie graag alle afmetings- en interieurdetails kent van deze 308 SW, check dan even de Korte Test die we brachten van de Hybrid 225. Dat geeft ons namelijk iets meer ruimte om te focussen op de zelfontbrander. Zoals vanouds is dat een 1,5 liter die bij Peugeot minzaam omschreven wordt als BlueHDi. Een blok dat zijn introductie in het 308-gamma vierde in 2017, bij de facelift van de vorige generatie. Ook toen leverde die trouwens 130 pk en 300 Nm.
De zogeheten DV5 RC - zoals het molentje intern werd gedoopt - is daarmee ineens de enige dieselkeuze die de Fransen je nog laten. Weg is dus de 2.0 HDi. En ook de manuele bak. In de 308 valt de 1.5 BlueHDi dus enkel nog te koppelen aan de Aisin-achttrapsautomaat. Dat is trouwens ook het geval bij de andere Stellantis-partners die zich beroepen op die diesel (te weten, Opel en Citroën). Wat maakt dat, wie graag zelf wil schakelen, bij Ford moet gaan aankloppen. De DLD-415 die het Blauwe Ovaal daar aanbiedt in onder ander de gefacelifte Focus, is immers een doordruk van de DV5 RC. Weliswaar met dat verschil dat Ford zijn EcoBlue heeft teruggetuned tot 95 of 120 pk (telkens wel met 300 Nm koppel).
Het maakt die Focus Wagon ineens ook een stuk zuiniger (en fiscaal interessanter). Met die manuele bak schommelt het WLTP-verbruik tussen de 4 en 4,8 liter per 100 km (afhankelijk van de uitvoering). CO2-gewijs schommel je daarbij tussen 106 en 126 g/km. De 308 SW echter zou volgens diezelfde test tussen de 4,5 tot 5,8 liter diesel verstoken en tussen de 117 en 137 g/km CO2 uitstoten.
Rijgedrag
De 308 SW toont zich behaaglijk sportief, waarbij de BlueHDi zelfs nog iets vinniger van leer trekt dan de toch potentere Hybrid 225. Met dank aan dat koppel (de diesel geeft finaal maar 60 Nm toe op de plug-inhybride) én aan de 300 kilo die de BlueHDi minder weegt dan die Hybrid. Bochtjes worden dan ook vlot gepikt, zij het desalniettemin iets minder snedig dan de vijfdeurs dat zou doen. Da's nu eenmaal de rekening die de langere wielbasis presenteert.
De diesel zelf blijkt daarbij een aangename compagnon de route die - zoals al gezegd - vooral profiteert van zijn koppelpiek. Hernermingen zijn altjid bijzonder potent, ook al volgt de achttraps dat tempo niet altijd. Spurten vanuit stilstand is dan weer een ander verhaal. 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u is ronduit traag. Te wijten aan de korte powerband van de diesel. Bij 3.750 opm is het liedje eigenlijk al uit. Het moet wel gezegd dat - hoewel hij beduidend luider klinkt dan de 1.2 PureTech - de BlueHDi nooit een schreeuwlelijk wordt. Eens op toeren zakt de dieselgrom zelfs volledig naar de achtergrond. Knap.
Hetzelfde kunnen we zeggen over het verbruik. We hebben de hele testweek gejojood tussen de 5,6 en 5,8 liter/100 km. Het is meteen ook de bestaansreden voor deze BlueHDi. Want hij mag dan fiscaal minder interessant zijn - en daarom vaak links gelaten - als er regelmatig lange afstanden moeten afgehaspeld worden, is er geen beter alternatief. Niet voor de 308 SW en niet voor onze planeet.
Verdict
Kortom, beste veelrijder, laat je niet verblinden door de lokroep van de hybrides. De Peugeot 308 SW BlueHDi is niet alleen zuiniger en met een minimumprijs van 32.400 euro ook een stuk goedkoper, hij is eveneens plezanter én makkelijker in de omgang. Nu we toch aan het adviseren zijn: bestel hem ineens in het Avatar-blauw. Zelden zoveel aangesproken geweest op een koetskleur.
Bekijk ook onze video van de Peugeot 308
- Eigenlijk beter met diesel
- Maar mag je dat nog wel zeggen?
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!