In het kort
-
Rijdynamiek
Motor, versnellingsbak, remmen, stuur en rijhouding zijn die van een cuore sportivo waardig. De gestuurde ophanging, die later beschikbaar zal zijn op de Giulia Super met automaat en samen met een sperdiff erentieel en de schakellepels aan het stuur vervat zit in het Performance-pack, hebben we eigenlijk niet gemist. De pedalen en voetsteun in aluminium weerspiegelen het uitzonderlijke rijplezier dat je aan de teugels van deze Alfa beleeft.
-
Veiligheid
Het botswaarschuwingssysteem, de actieve noodremfunctie met voetgangerdetectie en de spoorassistent maken allemaal deel uit van de standaarduitrusting en hebben ongetwijfeld bijgedragen tot de vijfsterrenscore van het model bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Alfa mag dus trots zijn op dit resultaat, zeker als je weet dat de Giulia de beste score ooit heeft gehaald wat betreft de bescherming van volwassen inzittenden (98 procent).
-
Comfort
De stoelen bieden een goede steun, maar toch zou die voor de bovenbenen van de voorste inzittenden iets beter mogen. De automaat vormt een meerwaarde voor het rijcomfort en de geluiddemping. De lange, op de stuurkolom bevestigde aluminium schakellepels tillen de matige kwaliteitsindruk, maar zijn geen absolute must, temeer omdat je er met je wijsvinger niet meer bij kunt zodra het stuur een achtste gedraaid is.
-
Praktische kant
De spatels aan het stuur ogen knap, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de pook voor de automaat, die hooguit een fl auwe kopie is van het exemplaar dat je in BMW’s vindt: de kunststof is krasgevoelig en de geïntegreerde verlichting oogt cheap. Ook irritant is de tipbediening van de richtingaanwijzers: één keer de hendel aantikken is vijf keer knipperen in plaats van drie. Daarmee schiet deze functie zijn doel voorbij voor een eenvoudige rijstrookwissel.
-
Connectiviteit
Onze testauto (die in totaal 51.185 euro kostte) torste voor 13.280 euro aan opties mee, waaronder het Connect Nav 3D-systeem met scherm van 8,8 duim en draai-drukknop (2.300 euro). Voor die prijs hadden we gehoopt op een touchpad om gegevens te kunnen invoeren. Het scherm is mooi ingewerkt in het stijlvolle dashboard, is vlot leesbaar en herberekent routes snel. Een Android-smartphone koppelen is alvast een koud kunstje. Het app-aanbod is beperkt.
-
Budget
Over het brandstofbudget hoeft u zich geen zorgen te maken: met een testgemiddelde van 6,4 l/100 km kan de Giulia zich meten met zijn Duitse en Engelse rivalen met vergelijkbare motor en automaat. Alfa lijkt zich voor de catalogusprijs en optielijsten te hebben gebaseerd op die van Audi, BMW, Jaguar, Infi niti en Mercedes. Maar als je grote ambities koestert, zoals Alfa met de Giulia, moet je natuurlijk niet van wal steken met concurrentietartende prijzen.
Rekening houdend met de recordontwikkelingstijd van twee en een half jaar en het feit dat hij strikt genomen geen enkel element van een bestaand model overneemt, mag je gerust stellen dat de Giulia meer dan geslaagd is. Hij overtreft onze verwachtingen inzake stijl, rijgedrag, geluiddemping, langeafstandscomfort en looks. De kleine minpuntjes en in zeven haasten opgeleverde koff erbekleding maken er geen onafgewerkt meesterwerk van, maar gewoon een echte Alfa…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!