Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A1 Sportback 30 TFSI : Groter, moderner en... duurder

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 30 TFSI en gerobotiseerde S-Tronic werken perfect samen. Bij een rustige rijstijl heb je bijna de indruk met een elektrische wagen te rijden, zo stil en schokvrij is het in deze A1. De stuurbekrachtiging vertoont weinig centreerneiging, maar de rechtuitstabiliteit lijdt er niet onder. De A1 Sportback laat zich makkelijk rijden en komt in alle omstandigheden geruststellend voor de dag. Maar hij verteert moeiteloos een dynamischere rijstijl en stelt je nooit voor verrassingen.

  • Veiligheid

    De automatische noodremhulp met herkenning van voetgangers en dieren is standaard, net als de spoorassistent. Het zicht rondom is echter geen troef van de A1, met name wat het zicht schuin achteruit betreft. De ledkoplampen zijn erg doeltreffend, maar duur (1.167 euro) en bovendien staat ook de automatische omschakeling tussen dim- en grootlichten op de optielijst (163 euro). De dodehoekcontrole is momenteel nog niet verkrijgbaar.

  • Comfort

    Ondanks het sportonderstel en de laagprofielbanden blijft het comfort van een goed niveau. De motor is bijna altijd onhoorbaar en ook windgeruis wordt goed gefilterd. De ergonomie is verzorgd, al loop je soms verloren in het doolhof van instellings- en configuratiemenu’s. Het plaatsaanbod ging erop vooruit in vergelijking met het vorige model. De airconditioning telt standaard maar één zone en laat zich... manueel bedienen.

  • Praktische kant

    Wanneer de A1 tot in de puntjes wordt uitgerust, heb je echt de indruk in een auto uit een hoger segment te zitten. Maar opgelet: (bijna) alles wat je op onze foto’s ziet, is optioneel. De afwerking is behoorlijk, maar de deurpanelen van harde kunststof zijn onaanvaardbaar en een Audi onwaardig. De koffer is gegroeid in vergelijking met het vorige model. Wie echter over een vlakke koffervloer wil beschikken, moet opnieuw aan de kassa passeren.

  • Connectiviteit

    Het digitale instrumentenbord ziet er goed uit, maar het grote centrale scherm (8,8 of 10,1 duim) is altijd optioneel (en bijna onmisbaar als je het miserabele standaardscherm bekijkt), net als de Virtual Cockpit. Standaard beperkt de connectiviteit zich tot een bluetoothinterface die het mogelijk maakt om twee telefoons aan te sluiten. Android Auto en Apple CarPlay zijn optioneel, net als het erg aangename en doeltreffende navigatiesysteem met Google Earth.

  • Budget

    Met 13.000 euro aan opties droeg onze testauto een prijskaartje van 39.000 euro. Maar goed, zolang er klanten zijn die hun imago willen verzorgen zonder al te veel naar het geld te kijken, zouden merken als Audi natuurlijk ongelijk hebben om daar niet op in te spelen (zeker als je weet hoeveel winst een merk maakt op de opties). Bovendien blijft het een feit dat Audi’s een hoge restwaarde hebben. Goede punten zijn er ook voor de garantie: drie jaar of 120.000 kilometer.

Audi A1 Sportback 30 TFSI : Groter, moderner en... duurder
Conclusie / Audi A1 Sportback 30 TFSI : Groter, moderner en... duurder

De nieuwe Audi A1 heeft ontegensprekelijk promotie gemaakt. Hij oogt gespierder en sluit beter aan bij de andere modellen in het gamma, hij biedt meer auto voor je geld dan zijn voorganger en moet dus een breder publiek kunnen verleiden. Alleen heb je naar typische Audi-gewoonte een stevige beurs nodig, vooral als je de bijzonder karige uitrusting wilt aanvullen om een auto samen te stellen die zijn (premium)ambities waarmaakt. En daar draait het toch om, want puur technisch gezien is dit gewoon een VW Polo of Seat Ibiza. Of wanneer de verpakking belangrijker wordt dan de inhoud...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker